Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Trymowanie żagli - co to oznacza i jak to robić?

Trymowanie żagli - co to oznacza i jak to robić?

Wbrew pozorom trymowanie żagli jest całkiem prostą sprawą – a mimo to wielu żeglarzy nie potrafi poradzić sobie z tym zadaniem, przez co pływają mniej efektywnie i dużo wolniej, niżby mogli w danych warunkach. Jak można zmienić ten ponury stan? Całkiem łatwo; wystarczy tylko poznać kilka prostych zasad, które opisujemy poniżej. 

Trudne słowa...

Tak naprawdę trymowanie żagli polega na maksymalnym wykorzystaniu tzw. siły nośnej. Oznacza to, że im lepiej umiemy w fizykę, tym więcej wyciśniemy w danych warunkach: wyprzedzimy sąsiednie łódki, będziemy szybciej w porcie (albo w tawernie), unikniemy zbędnych frustracji... Same bonusy, prawda?

Siła nośna powstaje wtedy, gdy wiatr natrafia na powierzchnię żagla, która, co warto w tym miejscu podkreślić, nie jest płaska (podobnie, jak skrzydło ptaka albo samolotu). Jej łukowaty kształt sprawia, że prędkość powietrza po wypukłej stronie jest większa, niż po wklęsłej – dzięki temu powstaje różnica ciśnień, która pcha naszą łódź. Duże znaczenie mają oczywiście szczegóły całego przedsięwzięcia, a mianowicie:

  • prędkość wiatru – na to nie mamy wpływu (ale inni też nie, więc jest remis),
  • powierzchnia żagla – im jest większa, tym szybciej popłyniemy,
  • głębokość profilu – im więcej wiatru „nabierzemy żaglem”, tym lepszą prędkość osiągniemy,
  • kąt natarcia – i tu sprawa wymaga głębszego wyjaśnienia, bowiem zależności są nieco bardziej skomplikowane.

Trymowanie żagli a kąt natarcia

O co tutaj chodzi – i dlaczego to takie ważne? Już wyjaśniamy. Kluczem do sukcesu jest kąt, pod jakim wiatr uderza w tkaninę. Jeśli wynosi on zero stopni, żagiel wesoło łopocze, a my wcale nie płyniemy. 

Ze wzrostem wartości tego kąta nasza prędkość również przyjemnie rośnie – ale tylko do pewnego momentu: jeśli przedobrzymy, żagle będą „przebrane”, a siła nośna od razu zmaleje i łódź zwolni. Fachowcy twierdzą, że optimum dla kąta natarcia wynosi około 20 stopni. Ale... względem którego wiatru?

Ważna sprawa – mamy dwa wiatry

Oczywiście wiatrów jest więcej (pamiętacie wszystkie te baksztagi, bajdewindy itp...), jednak na potrzeby trymowania żagli wystarczy pamiętać, że płynący jacht ma do czynienia z dwoma rodzajami wiatru: rzeczywistym oraz pozornym.

Ten pierwszy po prostu sobie wieje – aż nagle trafia na łódź z żaglem, załogą, nadbudówką i... zwalnia. Jego prędkość będzie zatem inna na topie masztu, a inna na wysokości naszych głów. Ten drugi jest wypadkową wiatru rzeczywistego i prędkości własnej jachtu; na wysokości pokładu wieje bardziej od dziobu, a bliżej topu – bardziej od rufy.

Trymowanie żagli polega na tym, by ustawić je optymalnie, biorąc pod uwagę oba te wiatry – co oznacza, że tkaninę trzeba nieco skręcić. Jak to zrobić? Już spieszymy z wyjaśnieniami.

Jak skręcić żagiel?

Prawidłowe trymowanie żagli uwzględniające ich skręt wymaga indywidualnego podejścia, dlatego też nieco inaczej wygląda dla foka, a inaczej – dla grota. 

Polecamy również nasz artykuł: Fok i grot - co to za żagle i jak ich używać?

Trymowanie foka

W tym przypadku najważniejszą rzeczą jest właściwe ustawienie wózka szotowego. Jeśli przesuniemy go w stronę dziobu, zmniejszymy naprężenie w liku dolnym, a zwiększymy w tylnym. Przemieszczając wózek do tyłu, powodujemy wzrost naprężenia w liku dolnym, a spadek w tylnym. 

OK, i jak ta wiedza ma nam pomóc? Bardzo prosto: musimy znaleźć takie ustawienie tkaniny, by cała powierzchnia żagla pracowała. Jeśli którykolwiek lik (krawędź) łopocze, wkraczamy do akcji i zwiększamy jego naprężenie.

Trymowanie grota

Tu najważniejszy jest obciągacz bomu: jeśli go wybieramy, skręt żagla maleje, jeśli luzujemy – rośnie. Cała sztuka polega na tym, by grot nie wypuszczał „złapanego” już wiatru górą. Jeśli tak jest, z pewnością to zauważymy, podnosząc wzrok.

Podczas trymowania żagla trzeba też pamiętać o odpowiednim ustawieniu talii; częstym błędem jest utrzymywanie jej jak najbliżej osi jachtu, co nie pozwala na pełne wykorzystanie siły wiatru i znacząco (a przede wszystkim niepotrzebnie) zmniejsza prędkość łodzi. 

Podsumowując – trymowanie żagli wymaga nieco „zabawy”, jednak warto poświęcić nieco uwagi ich ustawieniu. Co więcej, z czasem nie trzeba już pamiętać o wszystkich opisanych powyżej regułach; praktyka czyni mistrza, dlatego im więcej żeglujemy, tym bardziej naturalnie przychodzi nam znalezienie optymalnego ustawienia żagli.

Zobacz również:

Nasz blog żeglarski
Antifouling VC 17m znikł z rynku – czym go zastąpić? Polecamy zamiennik VC 17m - farbę VC Offshore EU

Właściciele jachtów i motorówek, którzy od lat stosowali antifouling International VC 17m, mogli przeżyć spore zaskoczenie, gdy wiosną 2024 roku producent oficjalnie wycofał tę farbę z rynku. Był to jeden z najczęściej wybieranych środków przeciwporostowych, ceniony za swoje właściwości śliskiej, cienkowarstwowej powłoki, która minimalizowała opór wody i zapewniała wysoką wydajność. Jeśli więc zastanawiasz się, czym teraz zabezpieczyć kadłub swojej łodzi – mamy dobrą wiadomość. Producent oficjalnie wskazał zamiennik: International VC Offshore EU.

Jak dobrać kabestan do jachtu lub łodzi?

Dobór właściwych kabestanów do danej jednostki jest kluczową kwestią – wpływa ona zarówno na komfort żeglowania, jak i na bezpieczeństwo załogi. Czym zatem należy się kierować, podejmując tego rodzaju decyzję? Na jakie parametry zwrócić uwagę, by dobrać kabestan do jachtu? Oto najważniejsze wytyczne dotyczące tej kwestii.

Jacht a katamaran – czym się różnią i co dla kogo najlepsze?

Decyzja o wyborze między jachtem jednokadłubowym a katamaranem to jedno z pierwszych pytań, jakie zadają sobie przyszli żeglarze. Obie jednostki oferują niezapomniane przeżycia na wodzie, ale różnią się konstrukcją, właściwościami nautycznymi i przeznaczeniem. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze różnice między jachtem a katamaranem oraz wskazujemy, która opcja może być najlepsza dla różnych typów żeglarzy.

Jak zachować się na jachcie podczas burzy?

Co zrobić, gdy podczas rejsu dopadnie nas załamanie pogody? Burza na jachcie to nie są żarty – ale też nie żadna tragedia; oczywiście pod warunkiem, że wszyscy załoganci wiedzą, jak się zachować w takiej sytuacji. Poniżej zamieszczamy praktyczne wskazówki na ten temat.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl