Koła ratunkowe i osprzęt

Koło ratunkowe może być okrągłe lub w kształcie podkowy. Jednak bez względu na jego formę, zawsze jest równie skuteczne. To podstawowy ekwipunek, gdy w grę wchodzi ratowanie tonącej osoby. Samo koło ratunkowe jednak nie zda się na wiele. Potrzebna jest do niego rzutka, czyli długa lina, pozwalająca wyciągnąć z wody tonącą osobę. Wykonuje się je z materiału o dużej wyporności. Zestaw z kołem ratunkowym można uzupełnić o dodatkowe oświetlenie. To pomoże zlokalizować poszkodowanego i ułatwi wciągnięcie go na pokład. Koło ratunkowe z rzutką pozwala od razu rozpocząć akcję ratowniczą. Ze względu na odpowiedzialną funkcję, tworzywa z którego wykonuje się koła są starannie selekcjonowane. Producentom zależy na zapewnieniu jak najwyższych norm bezpieczeństwa. Koło to niezbędny element wyposażenia na każdym jachcie czy łodzi. Te modele od lat sprawdzają się podczas żeglugi. Kupując koło ratownicze, warto zaopatrzyć się również w stalowy uchwyt, na którym będzie można je zawiesić.

Dryfkotwa morska Eval Dryfkotwa morska Eval
Producent: Eval
Cena: 45,00 zł
szt.
zobacz więcej
Dryfkotwa Ø 100 cm 4WATER Dryfkotwa Ø 100 cm 4WATER
Producent: 4WATER
Cena: 492,74 zł
szt.
zobacz więcej
Dryfkotwa Ø 60 cm 4WATER Dryfkotwa Ø 60 cm 4WATER
Producent: 4WATER
Cena: 239,42 zł
szt.
zobacz więcej
Koło ratunkowe Plastimo Koło ratunkowe Plastimo
Producent: Plastimo
Cena: 1 296,00 zł
szt.
zobacz więcej
Koło ratunkowe Podkowa Koło ratunkowe Podkowa
Producent: Eval
Cena: 140,00 zł
szt.
zobacz więcej
Koło ratunkowe Solas 4kg Koło ratunkowe Solas 4kg
Producent: Lalizas
Cena: 210,00 zł
szt.
zobacz więcej
Koło ratunkowe z pianki Koło ratunkowe z pianki
Cena: 240,00 zł
szt.
zobacz więcej

Koło ratunkowe - obowiązkowe wyposażenie łodzi

Na wyposażeniu każdej łodzi powinno znaleźć się koło ratunkowe, które umożliwi udzielenie pomocy osobie tonącej. Gdy członek załogi niespodziewanie znajdzie się poza burtą, liczy się nie tylko szybkość reakcji, ale także jakość koła ratunkowego. Oferujemy sprawdzone modele o różnym przeznaczeniu, wielkości, kształcie i stopniu wyporności. Dobre gatunkowo koła wykonane są z trwałych materiałów i mają właściwości pozwalające utrzymać się na powierzchni wody. Najkorzystniej zdecydować się na koło ratunkowe z linką, dzięki której akcja ratownicza zostanie przeprowadzona efektywniej.

Nasz sklep żeglarski oferuje tradycyjne koła ratunkowe okrągłe i w formie podkowy, a także przydatne akcesoria. Sprzęt ratowniczy powinien być łatwo dostępny, dlatego najlepiej rozmieścić go wokół burty. Zamiast przywiązywać, bezpieczniej umieścić koła na stalowych uchwytach, co usprawni akcję ratunkową. Na łodzi musi znajdować się tyle kół, ile jest członków załogi. Jeśli w rejsie biorą udział także dzieci, warto pomyśleć o sprzęcie dopasowanym do ich wzrostu i wagi. 

Przed zakupem koła ratunkowego dobrze zwrócić uwagę także na inne jego cechy. Jedną z nich jest kolor — jaskrawe barwy z odblaskowymi elementami sprawiają, że koło jest lepiej widoczne w nocy lub podczas niekorzystnej pogody. Kolejną ważną kwestią jest jego ciężar. Zbyt ciężki egzemplarz utrudni celne podanie koła osobie znajdującej się za burtą. 

Do czego służy koło ratunkowe?

Prawidłowo używane koło ratunkowe służy do udzielania pomocy osobie lub osobom znajdującym się za burtą. Koło oraz linka unoszą się na powierzchni wody i nie toną, ponieważ charakteryzują się dobrą wypornością. Gdy osoba znajdująca się za burtą złapie się koła, zabezpieczy się w ten sposób przed utonięciem.

Koło ratunkowe może być użyte do ratowania tonącego człowieka, dlatego jest to ważne wyposażenie na statkach, łodziach oraz na terenie sąsiadującym z dużymi zbiornikami wodnymi naturalnymi i sztucznymi. Koło powinno być zakończone liną, która umożliwia udzielenie pomocy i przyciągnięcie tonącej osoby w bezpieczne miejsce. Linka ta powinna utrzymywać się na wodzie. 

Jakie są koła ratunkowe?

Wyróżnia się 2 rodzaje sprzętu ratunkowego: do stosowania na morzu oraz na śródlądziu. Wszystkie koła ratunkowe muszą być wykonane z materiału, który unosi się na wodzie i nie tonie. Niektóre koła robione są z pianki polietylenowej, z polichlorku winylu (PVC) lub innego tworzywa sztucznego. Mogą też być napełniane powietrzem. Większość z nich ma jaskrawe barwy, dzięki czemu są dobrze widoczne na łodzi i na wodzie. Jeśli chodzi o kształt, najpopularniejsze są klasyczne koła ratunkowe okrągłe i modele przypominające podkowę. 

Jakie koło ratunkowe na śródlądzie?

Obowiązek wyposażenia jachtu i łodzi w koło ratunkowe nakłada rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2010 roku.

Na łodziach poruszających się po tego rodzaju wodach musi znajdować się minimum jedno koło ratunkowe. Ich dokładna liczba zależna jest od wielkości danego jachtu i mocy jego silnika.

Przepisy określają, że koła ratunkowe muszą być wyposażone w 30-metrową nietonącą linkę, której średnica znajduje się w zakresie od 8 do 11 milimetrów. Oprócz tego nocą do użytku powinno być oddane koło, które ma zasilaną bateriami pławę świetlną.

Dobrym rozwiązaniem są trwałe koła ratunkowe z taśmą odblaskową, odporne na działanie warunków atmosferycznych.

Warto sięgać po produkty z atestami, spełniające wymagania Międzynarodowej Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu SOLAS 1974.

Koło ratunkowe z rzutką

Rzutka montowana wewnątrz koła to popularne rozwiązanie umożliwiające holowanie osoby poszkodowanej i ułatwiające wciągnięcie jej na pokład. Trzymając mocno koniec rzutki, koło ratunkowe z linką rzucane jest w stronę człowieka znajdującego się wodzie. Nietonąca, wytrzymała lina osiąga długość nawet kilkudziesięciu metrów. Przed zakupem istotne jest sprawdzenie, czy spełnia ona wytyczne ustawy w zakresie obowiązkowego wyposażenia łodzi. Koło ratunkowe z rzutką to spore udogodnienie i jednocześnie natychmiastowe wsparcie podczas udzielania pomocy.

Atestowane koło ratunkowe

Koła ratunkowe w łodziach i jachtach pływających po morzu wymagają atestu, potwierdzającego wysoki poziom bezpieczeństwa i skuteczności sprzętu. Koło dostaje certyfikat, gdy przejdzie specjalny test. Mianowicie, wkłada się go do wody, a następnie obciąża balastem o wadze 15 kg. Jeśli przez 24 godziny koło nie zatonie, otrzymuje atest. Nie jest on konieczny w kołach używanych na basenach, kąpieliskach, a także podczas pływania po jeziorze. Wybierając się w rejs po morzu, należy upewnić się, że na każdym kole ratunkowym został wybity atest. Do sprzedawanych przez nas kół dołączamy oficjalny certyfikat.

Czy koło ratunkowe musi mieć atest?

W przypadku takich sprzętów jak koła ratunkowe wybity na nich atest informuje o tym, że przeszły przegląd techniczny. Za jego przeprowadzenie odpowiada specjalna stacja badań. Test polega na obciążeniu koła i obserwacji, czy utrzyma się ono na powierzchni wody przez dobę. Dzięki temu, kupując atestowany sprzęt ratunkowy, masz pewność, że Twoje koło jest sprawne i spełni dobrze swoją rolę podczas sytuacji awaryjnej.

Dostępne u nas koła są zatwierdzone przez SOLAS (Międzynarodową Konwencję o Bezpieczeństwie Życia na Morzu). Koła ratunkowe będące na wyposażeniu łodzi podczas rejsu po morzu muszą posiadać ważny atest. Do użytku śródlądowego oraz w pobliżu kąpielisk atest nie jest wymagany prawem.

Jaki rozmiar koła ratunkowego potrzebuję?

Zastanawiasz się, jak dopasować rozmiar koła ratunkowego do użytkownika? Standardowo rozmiar podawany jest w cm lub calach. Wartość ta określa średnicę wewnętrzną i zewnętrzną koła. Przykładowo, koło o średnicy zewnętrznej równej 60 cm ma średnicę wewnętrzną 40 cm. Rozmiar związany jest z wypornością oraz masą koła. Atestowane koła ratunkowe ważą najczęściej od 2,5 kg do 4 kg, a ich średnica wynosi 65-75 cm na zewnątrz i 40-45 cm w środku. Mniejsze koła służą do ratowania jednej osoby. Gdy wybierzesz większy rozmiar, możesz w tym samym czasie udzielić pomocy większej liczbie ludzi znajdujących się za burtą.

Jak używać koła ratunkowego?

Kół ratunkowych używa się na różne sposoby, w zależności od okoliczności. Pierwszą z nich jest akcja ratunkowa na kąpieliskach, np. przy jeziorze. Należy stanąć bokiem do kierunku rzutu, wziąć zamach w tył i energicznie rzucić wyprostowaną ręką kołem do ratowanej osoby, trzymając przymocowaną linkę, w taki sposób, aby rzucany przedmiot wylądował przed osobą tonącą.

W przypadku akcji na jednostce pływającej kołem ratunkowym rzuca się z bliskiej odległości, ponieważ ruchome podłoże utrudnia wykonanie dalekiego rzutu. Koło wyposażone w linkę można skierować tak, aby wylądowało za tonącym, a ciągnąć linkę naprowadzać przedmiot na osobę poszkodowaną. W przypadku kół bez linki, po rzucie jeden z ratowników skacze do wody, aby zabezpieczyć tonącego.

Trzecią sytuacją są wody szybko płynące. Wymagają one użycia jedynie koła ratunkowego na lince. Należy podpłynąć jak najbliżej poszkodowanego i oddać jak najbardziej precyzyjny rzut, ponieważ dana osoba będzie się przemieszczać pod wpływem silnego nurtu. Inną możliwością jest rzut kołem w miejsce, w które z dużym prawdopodobieństwem prąd wody przemieści tonącego.

Zobacz również pozostałe wyposażenie ratunkowe - kamizelki ratunkowe, tratwy ratunkowe i apteczki jachtowe.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl