Nadajniki i odbiorniki AIS

Nadajnik AIS pozwala przesyłać wszystkie istotne dane innym obiektom morskim wyposażonym w ten system. Do przyjmowania sygnałów wysyłanych przez innych konieczny jest odbiornik AIS. Nie oznacza to jednak konieczności zakupu dwóch sprzętów. Oba elementy są zintegrowane w jednym urządzeniu. Warto się w nie zaopatrzyć, ponieważ im więcej jednostek je ma, tym łatwiej jest się komunikować na morzu. Producenci przykładają duże starania, by urządzenia AIS były niezawodne i precyzyjne. Sklep żeglarski Maristo oferuje wyłącznie sprawdzone “w boju” systemy AIS..

Co to jest nadajnik AIS?

Automatic Identification System, czyli System Automatycznej Identyfikacji gwarantuje wymienianie danych bez konieczności ich ręcznego konfigurowania. Jak sama nazwa wskazuje, dokonuje się to automatycznie. Prawidłowe działanie systemu umożliwia zmniejszenie prawdopodobieństwa kolizji z innymi statkami, a ponadto na bieżąco wysyła informacje pozwalające na zidentyfikowanie jachtu do VTS, czyli brzegowych systemów nadzorujących ruch.

Dane przesyłane przez system AIS

Informacje, które wysyła AIS, dzielą się na te ulegające zmianie oraz stałe dane. Do pierwszych należą przede wszystkim lokalizacja jachtu wraz z obranym kursem i prędkością, jaką właśnie rozwija, a także wszystkie zmiany w obrębie tych danych. Do drugiej kategorii należą wszystkie niezmienne informacje związane ze statkiem, czyli jego nazwa, typ i wymiary, data budowy, sygnał wywoławczy, numery identyfikacyjne IMO i MMSI, a także bandera. System przekazuje także rzeczy związane z podróżą, takie jak port, do którego płynie statek, szacowany moment przybycia do niego oraz bieżące zanurzenie.

Jak działa system AIS?

Kompletny system AIS to nadajnik i odbiornik. Jego praca polega na automatycznym wysyłaniu i odbieraniu informacji dotyczących dokładnej identyfikacji jachtu, a także jego kursu i prędkości. Pozwala to zapobiegać kolizjom większych i mniejszych jednostek. Dane wysyłane są z różną częstotliwością, w zależności od prędkości przemieszczania się łodzi.

Transpondery przekazują między sobą zakodowane informacje. Urządzenia nadawczo-odbiorcze pełnią funkcję nadajnika i odbiornika AIS. Dane zbierane przez systemy takie jak GPS trafiają do wszystkich statków znajdujących się w zasięgu sygnału oraz do stacji kontroli ruchu. Informacje te są zapisywane w VDR. 

Ile kosztuje AIS?

Ceny odbiorników, nadajników i transponderów mogą różnić się od siebie w zależności od rodzaju i marki. Najdroższe są urządzenia dwufunkcyjne służące do wysyłania i odbierania informacji – kosztują one kilka tysięcy zł. 

Często trzeba użyć dodatkowych kabli i przedłużek, by móc prawidłowo podpiąć sprzęt. Przewody do systemu AIS występują w różnych odcinkach. Ich długość i rodzaj to czynniki, które wpływają na koszt. Cena kabla danych dla anteny radaru także zależy od długości przewodu. Dodatkowym kosztem może być antena UKF dla AIS lub rozdzielacz sygnału (około 1,5 tys. zł). 

Co kupić – odbiornik czy nadajnik? A może oba?

Nadajnik AIS służy do wysyłania sygnału, a odbiornik do jego przyjmowania. Dawniej na jachtach instalowano dwa oddzielne urządzenia. Obecnie możesz wybrać transponder łączący w sobie obie te funkcje. Integracja nadajnika i odbiornika w transponderze to sposób na lepsze wykorzystanie miejsca na łodzi. Korzystanie z nowoczesnego sprzętu wpływa na poprawę bezpieczeństwa podczas rejsu, pomagają zminimalizować ryzyko kolizji i ułatwia komunikację pomiędzy jednostkami. 

Podłączenie systemu AIS na jachcie

Z uwagi na rodzaj wysyłanych danych zmiennych, tj. informacji o położeniu statku, prędkości i kursu, system AIS najczęściej podłączany jest do GPS. Zalecane jest użycie oddzielnej anteny UKF zamontowanej co najmniej 1,5 m od znajdującej się na jachcie anteny radia. Jeśli nie chcesz instalować dodatkowej anteny, musisz wykorzystać rozdzielacz sygnału, czyli splitter.

Różne długości kabli przedłużających do radaru pozwalają na takie podłączenie systemu, by wszystkie jego części znajdowały się w optymalnym położeniu. Warto zwrócić uwagę na to, aby odcinki nie były zbyt długie ani za krótkie. To ułatwi rozmieszczenie elementów, a ponadto zapewni dobrą pracę urządzenia, a także bezpieczeństwo i porządek na jachcie.

Odbiornik AIS – niezbędny na jachcie?

Konwencja SOLAS zobowiązuje do korzystania z systemu statki zatrudnione w żegludze międzynarodowej o pojemności rejestrowej brutto przekraczającej 300 oraz te niezatrudnione powyżej 500 pojemności brutto. Używać go muszą także wszystkie statki pasażerskie. Oprócz tego system pozwala na unikanie kolizji, a zatem zwiększa bezpieczeństwo na morzu. Warto go zatem zawsze mieć na pokładzie.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl