Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Kabestan – co to jest? Do czego służy?

Kabestan – co to jest? Do czego służy?

W popularnej szancie śpiewamy „czort Rasputin bestia taka, że sam kręcił kabestanem i to bez handszpaka”. Czym jednak jest ów mityczny kabestan, dlaczego właściwie się kręci? Co warto o nim wiedzieć? Poniżej znajdziecie odpowiedzi na wszystkie te pytania, a przy okazji dowiecie się, co to jest handszpak. Zapraszamy do lektury!

Zacznijmy od definicji

W gruncie rzeczy kabestan jest kołowrotkiem albo mówiąc bardziej obrazowo – zamontowaną pionowo szpulą służącą do nawijania lin lub łańcuchów. Tego rodzaju rozwiązania stosuje się nie tylko na łodziach, ale też w innych dziedzinach życia, np. w różnych gałęziach przemysłu, gdzie konieczne jest przemieszczanie dużych ciężarów przy użyciu jak najmniejszego nakładu środków.

Zasadniczym celem, dla którego używa się kabestanów, jest bowiem redukcja siły potrzebnej, aby coś poruszyć. Na łodziach tym czymś mogą być na przykład:

  • żagle, zwłaszcza w końcowej fazie ich stawiania,
  • maszt (na śródlądziu konieczne jest stawianie i składanie go po przepłynięciu pod mostem),
  • kotwica,
  • itp.

Nawijając na kołowrotek liny lub łańcuchy obsługujące te elementy, wykorzystujemy proste prawa fizyki. Dzięki temu możemy wybierać je znacznie łatwiej i z minimalnym wysiłkiem, bo redukujemy niezbędną do ich poruszenia siłę kilka, a nawet kilkadziesiąt razy, w zależności od ilości zwojów oraz wielkości kabestanu. 

Jakie są rodzaje kabestanów?

Podstawowym kryterium, na podstawie którego można by je podzielić, jest wielkość: na małych, czarterowych jachtach kabestany mają rozmiar kubka na kawę, jednak na wielkich żaglowcach były one ogromne, a do wprawienia ich w ruch potrzebnych było kilkunastu chłopa, chodzących wokół, niczym na karuzeli, i mozolnie popychających wbite w szpulę drewniane lub metalowe drągi. 

Nawiasem mówiąc, te żerdzie to właśnie handszpaki, a do ich poruszenia niekiedy wykorzystywano całą załogę. Mityczny Rasputin, obracający kabestanem bez takiego drąga, byłby rzeczywiście czortem, a przynajmniej nie lada siłaczem.

Współczesne kabestany różnią się od tych dawnych również materiałem, z jakiego są wykonane: obecnie są to przeważnie tworzywa sztuczne, jednak w przeszłości wykorzystywano głównie drewno, na które dla uzyskania lepszego tarcia ciasno nawijano linę (inną niż ta, którą szpula miała za zadanie obsługiwać).

Inne podziały kabestanów

Ciekawostką jest, że kabestany od zawsze obracały się w te samą stronę: zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Ta zasada funkcjonowała już w epoce świetności wielkich żaglowców i ma zastosowanie aż do dzisiaj... chociaż nie do końca. Nowoczesne kabestany można bowiem podzielić na jedno- dwu- i trójbiegowe. Pragnąc przełączyć bieg na wyższy, trzeba zmienić kierunek obrotu. 

Odrębnym kryterium podziału kabestanów może być rodzaj napędu. Wyróżnia się modele:

  • elektryczne,
  • hydrauliczne,
  • pneumatyczne, 
  • parowe, popularne w XIX wieku,
  • ręczne (te zapewne znamy z wakacyjnych jednostek albo z regat, gdzie uwijający się żeglarze pracowicie kręcą korbą zamontowanego centralnie kabestanu, nazywanego przez nich... młynkiem do kawy).

Jeszcze inny podział bierze pod uwagę funkcje lin nawijanych na kabestany. Pod tym względem można je pogrupować na:

  • fałowe,
  • szotowe,
  • kotwiczne.

Dobierając kabestany do danej jednostki, trzeba oczywiście uwzględnić jej specyfikę, wielkość oraz przeznaczenie. Na łodziach regatowych, gdzie tempo pracy ma kolosalne znaczenie, potrzebne będą specjalistyczne modele z szybkim napędem, które pomogą wyprzedzić konkurencję. Na czarterowych jachtach, na których odbywamy spokojne wakacyjne rejsy, nie potrzeba nam jednak modeli „z fajerwerkami” - tu w zupełności wystarczą standardowe rozwiązania sprawdzonej firmy. 

Zobacz kabestany w naszym sklepie - https://www.maristo.pl/osprzet-pokladowy/kabestany

Nasz blog żeglarski
Najczęstsze błędy przy zimowaniu jachtu - czego unikać, by nie uszkodzić osprzętu?

Odpowiednie zimowanie jachtu to jeden z najważniejszych obowiązków każdego żeglarza po zakończeniu sezonu. To właśnie od tego etapu zależy, w jakiej kondycji jednostka powróci na wodę wiosną. Niestety, wiele błędów popełnianych podczas przygotowań do zimy może prowadzić do kosztownych uszkodzeń osprzętu, instalacji czy elektroniki pokładowej. W tym artykule przedstawiamy najczęstsze pomyłki, których warto unikać, by jacht bezpiecznie przetrwał zimę i był gotowy na kolejny sezon żeglarski.

Termowizja na jachcie lub motorówce - jak zwiększa bezpieczeństwo na wodzie?

Żegluga po zmroku lub we mgle wymaga wyjątkowej ostrożności i dobrego przygotowania. W takich warunkach niezastąpionym wsparciem stają się kamery termowizyjne, które pozwalają dostrzec to, czego nie widać gołym okiem. Dzięki technologii termowizji żeglarz może bezpiecznie nawigować, wykrywać przeszkody i reagować na zagrożenia w każdej sytuacji. Sprawdź, jak działa termowizja na wodzie i dlaczego kamera termowizyjna staje się niemal standardowym elementem wyposażenia nowoczesnych jednostek.

Co ile wymieniać olej w silniku zaburtowym?

Regularna wymiana oleju w silniku zaburtowym to podstawowy element dbałości o niezawodne i długotrwałe działanie jednostki napędowej. Pomimo że dla wielu właścicieli jachtów i łodzi może wydawać się to rutynową czynnością, jej pominięcie może prowadzić do kosztownych awarii, zwiększonego zużycia paliwa czy nawet trwałego uszkodzenia silnika.

Jak żeglować pod wiatr? Czy da się żeglować pod wiatr?

Żeglowanie pod wiatr to jedno z kluczowych zagadnień, które każdy żeglarz powinien opanować. Choć jacht nie jest w stanie płynąć bezpośrednio w kierunku, z którego wieje wiatr, istnieją techniki, które umożliwiają skuteczne przemieszczanie się „na wiatr”. Na czym polega żegluga pod wiatr, jak działa halsowanie, jak prawidłowo ustawić żagle i czym różni się ten sposób prowadzenia jachtu od innych kursów? Zapraszamy do lektury!

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium