Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Ile pali jacht motorowy? Jakie jest zużycie paliwa na jachcie?

Ile pali jacht motorowy? Jakie jest zużycie paliwa na jachcie?

Ile pali jacht?

Odpowiedź na to pytanie nie jest tylko ciekawostką albo powodem do szpanowania przed innymi motorowodniakami; trzeba pamiętać, że w odróżnieniu od jachtów żaglowych, te motorowe używają silnika przez cały czas. Oznacza to, że błędne oszacowanie ilości spalanego paliwa może zupełnie zaciemnić ci obraz tego, ile będą kosztować wakacje na takiej jednostce. 

Poza tym kwestia spalania to nie tylko pytanie z gatunku ekonomii, ale też... logistyki. Nie zapominaj, że na wodzie nie ma tylu stacji paliw, co na lądzie; jeśli podróżujesz łodzią motorową mającą duży apetyt, ale niewielki bak, musisz uwzględnić ten fakt w swoich planach urlopowych. 

Innymi słowy, trzeba będzie tak planować postoje w kolejnych portach, by móc bez zbędnego stresu uzupełniać zapasy paliwa – a jeśli okaże się, że szacunki były błędne, albo zmieniła się pogoda i nie dało się zatankować, zostaną ci... pagaje. Przykra sprawa, prawda? 

Zużycie paliwa na jachcie

Aby oszacować, ile pali jacht motorowy, trzeba najpierw sprecyzować, co rozumiemy pod tym terminem: niewielkie wypornościowe łodzie będą palić bardzo mało (w granicach 5 litrów na godzinę), ale większe jednostki z mocarnym silnikiem spalą w ciągu godziny nawet kilkadziesiąt (!) litrów paliwa. Czy to oznacza, że te największe jachty są zupełnie nieekonomiczne? Absolutnie nie!

Należy bowiem pamiętać, że w przypadku łodzi motorowych określanie spalania w litrach na godzinę mija się z celem; nie chodzi bowiem o to, ile czasu spędzisz na wodzie, tylko jak daleko dopłyniesz. Potężna łódź rzeczywiście pije ropę, niczym smok – ale w ciągu godziny swojej pracy zabierze cię znacznie dalej, niż niewielkie, z pozoru „oszczędne” pływadełko z małym silniczkiem. Dlatego właśnie spalanie podawane w motogodzinach stanowi pewną pułapkę – ale teraz już w nią nie wpadniesz. Nie ma za co!

Od czego zależy spalanie?

I tu dobra wiadomość – w dużej mierze zależy ono od... ciebie. Pamiętaj, że najbardziej paliwożerne jest przyspieszanie. Jeżeli więc zdołasz utrzymać mniej więcej stałą prędkość podczas przemieszczania się z punktu A do B, silnik nie będzie obciążony — a zatem spali zauważalnie mniej paliwa. 

Rzecz jasna, umiejętności sternika to nie wszystko – poza nimi na wielkość spalania łodzi motorowej mają wpływ takie czynniki, jak:

  • waga i długość jednostki,
  • bagaż oraz liczebność załogi, 
  • zafalowanie – walcząc z wodą, silnik spali więcej. 

Jak szacować spalanie na łodzi motorowej?

Zanim przejdziemy do konkretów, musimy zrobić małą dygresję: o ile w przypadku jachtów żaglowych cała zabawa polega na spędzaniu czasu na wodzie, o tyle podczas rejsu łodzią motorową jest inaczej – tu należy się nastawić na krótkie, szybkie przeloty i spędzanie czasu na lądzie lub w porcie. Oznacza to, że wbrew pozorom spalanie podczas takich wakacji wcale nie będzie głównym kosztem – jest bardzo prawdopodobne, że znacznie więcej wydasz na konsumpcję. 

Pragnąc jednak oszacować wydatki na paliwo, warto przełożyć zużycie paliwa na milę. Jak to zrobić? Załóżmy, że płynąc z prędkością 25 węzłów (węzeł to mila morska na godzinę), spalisz w godzinę 30 litrów paliwa. Oznacza to, że aby pokonać 10 mil, będziesz potrzebować jakieś 12 litrów (ok, przyjmijmy dla bezpieczeństwa, że 13). Teraz musisz tylko zerknąć na mapę regionu, w jakim masz zamiar spędzić wakacje i zastanowić się, jak mądrze rozplanować przeloty i postoje.

Zobacz również nasze inne artykuły o jachtach i żeglarstwie:

Nasz blog żeglarski
Ile kosztuje utrzymanie własnego jachtu?

Posiadanie własnego jachtu to marzenie wielu osób, jednak jego zakup to dopiero początek wydatków. Utrzymanie jachtu wiąże się z wieloma kosztami, które trzeba regularnie ponosić – od opłat portowych, przez serwis, po ubezpieczenie i paliwo. W tym artykule przedstawimy szczegółową analizę wydatków, z jakimi muszą liczyć się właściciele jednostek pływających.

Antifouling VC 17m znikł z rynku – czym go zastąpić? Polecamy zamiennik VC 17m - farbę VC Offshore EU

Właściciele jachtów i motorówek, którzy od lat stosowali antifouling International VC 17m, mogli przeżyć spore zaskoczenie, gdy wiosną 2024 roku producent oficjalnie wycofał tę farbę z rynku. Był to jeden z najczęściej wybieranych środków przeciwporostowych, ceniony za swoje właściwości śliskiej, cienkowarstwowej powłoki, która minimalizowała opór wody i zapewniała wysoką wydajność. Jeśli więc zastanawiasz się, czym teraz zabezpieczyć kadłub swojej łodzi – mamy dobrą wiadomość. Producent oficjalnie wskazał zamiennik: International VC Offshore EU.

Jak dobrać kabestan do jachtu lub łodzi?

Dobór właściwych kabestanów do danej jednostki jest kluczową kwestią – wpływa ona zarówno na komfort żeglowania, jak i na bezpieczeństwo załogi. Czym zatem należy się kierować, podejmując tego rodzaju decyzję? Na jakie parametry zwrócić uwagę, by dobrać kabestan do jachtu? Oto najważniejsze wytyczne dotyczące tej kwestii.

Jacht a katamaran – czym się różnią i co dla kogo najlepsze?

Decyzja o wyborze między jachtem jednokadłubowym a katamaranem to jedno z pierwszych pytań, jakie zadają sobie przyszli żeglarze. Obie jednostki oferują niezapomniane przeżycia na wodzie, ale różnią się konstrukcją, właściwościami nautycznymi i przeznaczeniem. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze różnice między jachtem a katamaranem oraz wskazujemy, która opcja może być najlepsza dla różnych typów żeglarzy.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl