Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Jak dbać o silnik zaburtowy? Eksploatacja, konserwacja, użytkowanie

Jak dbać o silnik zaburtowy? Eksploatacja, konserwacja, użytkowanie

Obsługa oraz konserwacja silnika zaburtowego jest całkiem prosta – a przecież od jego sprawności i niezawodności zależeć może bardzo wiele. Aby móc cieszyć się wieloma latami bezawaryjnej pracy tego urządzenia, nie trzeba być specjalistą; wystarczy przestrzegać kilku prostych zasad, które prezentujemy poniżej. 

Od czego zacząć?

Przede wszystkim należy pamiętać, że ważne jest nie tylko to, jak dbać o silnik zaburtowy, ale też kiedy należy to robić. Wyrobienie sobie właściwych nawyków dotyczących eksploatacji i konserwacji pozwoli uniknąć wielu frustracji oraz niepotrzebnych kosztów - zawsze taniej jest bowiem działać przed, a nie po wystąpieniu awarii. 

Ciekawostką jest, że większość osób zastanawiających się, jak dbać o silnik zaburtowy, myśli o nim jedynie w sezonie – a więc zwykle latem. Tymczasem, chcąc zachować go w jak najlepszym stanie, trzeba skupić się na newralgicznych okresach roku, a – paradoksalnie - są nimi:

  • zakończenie sezonu,
  • zima,
  • początek sezonu. 

Jak dbać o silnik zaburtowy na zakończenie sezonu?

Urządzenie, które wiernie nam służyło w ciągu lata, zasługuje na nieco uwagi z naszej strony bezpośrednio po zakończeniu eksploatacji. Jesienna konserwacja i zabezpieczenie silnika zaburtowego po sezonie obejmują następujące czynności:

  1. Czyszczenie mechaniczne. Brud, pył, różnego rodzaju zanieczyszczenia, pozostawione same sobie, do wiosny utworzą twardą i trudną do usunięcia skorupę, dlatego najlepiej i najprościej jest pozbyć się ich od razu po sezonie. Można do tego celu użyć:
  • sprężonego powietrza,
  • specjalnych preparatów do czyszczenia silnika,
  • detergentu lub płynu do mycia naczyń.
  1. Kontrola stanu przewodów i świec zapłonowych. Jeśli zachodzi taka potrzeba, warto wymienić je na nowe.
  2. Całkowite opróżnienie zbiornika paliwa.
  3. Wymiana oleju na nowy. Co ważne, zawsze należy spuszczać przepracowany olej, kiedy silnik jest jeszcze ciepły – mamy wtedy gwarancję, że płyn będzie rzadki i łatwiej się go pozbędziemy.
  4. Zabezpieczenie metalowych elementów przed korozją. Najlepiej jest w tym celu spryskać je smarem w sprayu.

Jak dbać o silnik zaburtowy zimą?

Mimo iż w miesiącach zimowych silnik nie będzie eksploatowany, nie oznacza to, że można beztrosko porzucić go w przypadkowym miejscu i zapomnieć o nim aż do kolejnego sezonu. 

Przeciwnie: właściwe przezimowanie sprawi, że wiosną nie spotkają nas żadne przykre niespodzianki, a latem urządzenie będzie pracować bez zarzutu. Chcąc właściwie zabezpieczyć silnik zimą, należy:

  • przechowywać go w suchym, ogrzewanym pomieszczeniu, ,
  • zabezpieczyć wszelkie ruchome części przed przypadkowym uszkodzeniem,
  • umieścić go w pozycji wiszącej, ze śrubą napędową skierowaną w dół.

Silnik zaburtowy - o czym pamiętać przed rozpoczęciem sezonu?

Właściwie zabezpieczony i przezimowany silnik zaburtowy będzie wiosną sprawny i gotowy do użytku – pod warunkiem że w ostatnim momencie nie zapomnimy o kilku zasadach. Przed pierwszym uruchomieniem silnika bezwzględnie należy:

  • zatankować go do pełna,
  • skontrolować poziom oleju,
  • sprawdzić, czy nie dostała się do niego woda (jeśli tak jest, nie wolno uruchamiać silnika!)
  • obejrzeć śrubę napędową i akumulator – jeśli są jakieś niedomagania, trzeba je usunąć przed rozruchem. 

Jak dbać o silnik zaburtowy w sezonie?

Trzeba pamiętać, że zdecydowana większość silników zaburtowych chłodzona jest wodą zaburtową – jeśli więc pływamy po morzu, największe zagrożenie dla sprawności urządzenia stanowi sól. Jej kryształki osadzają się na różnych elementach, powodując korozję oraz zatykając wewnętrzne kanały chłodzenia. 

Nietrudno sobie wyobrazić, do czego może to doprowadzić – efektem będzie przegrzanie i zniszczenie silnika. Aby temu zapobiec, wystarczy pamiętać o przepłukiwaniu go słodką wodą, która usunie sól, piasek i drobne zanieczyszczenia pochodzące z wody morskiej. 

Chcąc jak najlepiej dbać o silnik zaburtowy, warto też przyjrzeć się jakości stosowanego paliwa. Najlepiej, aby miało ono niską zawartość etanolu. Dobrą praktyką zwiększającą żywotność urządzenia jest też stosowanie specjalnych dodatków zapobiegających utlenianiu paliwa. 

Zobacz również:

Nasz blog żeglarski
Ile kosztuje jacht? Jachty morskie, oceaniczne, luksusowe

Zastanawiasz się, ile kosztuje jacht? Przeczuwasz zapewne, że odpowiedź na to pytanie nie może być prosta; z całą pewnością jednostki luksusowe będą droższe od takich przeznaczonych dla zwykłego milionera... A tak na poważnie: od czego zależy cena jachtu – i czy pewnego dnia pozwolisz sobie na własny?

Trymowanie żagli - co to oznacza i jak to robić?

Wbrew pozorom trymowanie żagli jest całkiem prostą sprawą – a mimo to wielu żeglarzy nie potrafi poradzić sobie z tym zadaniem, przez co pływają mniej efektywnie i dużo wolniej, niżby mogli w danych warunkach. Jak można zmienić ten ponury stan? Całkiem łatwo; wystarczy tylko poznać kilka prostych zasad, które opisujemy poniżej.

Cumowanie na dziko – czy to dozwolone? O czym trzeba pamiętać?

Jeśli wybierasz się w rejs i zastanawiasz się, czy cumowanie na dziko jest dobrą opcją, ten artykuł jest dla ciebie. Znajdziesz w nim wszystkie najważniejsze wskazówki dotyczące „parkowania w szuwarach”, tudzież „szczypiorku”. Nocleg w takim miejscu może być naprawdę fajnym przeżyciem – pod warunkiem, że dobrze się do niego przygotujesz.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl