Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Jak dobrać kotwicę do łodzi?

Jak dobrać kotwicę do łodzi?

Na temat rozmaitych typów kotwic oraz ich zastosowania można by napisać obszerną pracę doktorską. Przyjmijmy jednak, że nie macie aż tyle czasu i samozaparcia, by się przez nią mozolnie przegryzać. I wcale nie ma takiej potrzeby; do bezpiecznego pływania, a przede wszystkim - kotwiczenia - w zupełności wystarczy Wam wiedza z naszego małego kompendium. Zatem, jak dobrać kotwicę do łodzi?

Rodzaje kotwic

Prawda jest taka, że najważniejszym zadaniem kawałka żelastwa zwanego kotwicą jest utrzymanie nas w miejscu. I to mimo „okoliczności przyrody”, które, jak wiadomo, nie zawsze chcą z żeglarzami współpracować.

Skuteczne parkowanie na wodzie można oczywiście osiągnąć na różne sposoby, co sprawia, że ludzkość na przestrzeni wieków wpadała na rozmaite pomysły dotyczące kształtu, wielkości i charakterystyki kotwicy. Poniżej znajdziecie opis tych najważniejszych i najczęściej stosowanych.

Zauważcie, że żadna z nich nie jest „najlepsza” ani „najgorsza”. Może się jednak okazać, że stanie się taka w konkretnych okolicznościach i dla konkretnej łodzi. Zanim przejdziemy dalej, przyjrzyjmy się popularnym modelom. Rodzaje kotwic:

  • Kotwica Danfortha – opracowano ją w czasie wojny z myślą o desancie wojsk na plaże. Nic więc dziwnego, że najlepiej sprawdza się na dnach piaszczystych. Jest przy tym lekka i składana, dlatego nie zajmuje wiele miejsca na łodzi.

  • Kotwica pługowa – najbardziej wszechstronna i przez to chyba najczęściej spotykana, zwłaszcza na łódkach czarterowych. Zgodnie z nazwą, działa na kształt pługa i sprawdza się niemal na każdym podłożu.
  • Kotwica gumowana – to w zasadzie ciężarek oblany warstwą gumy. Dobrze zagłębia się w dno muliste i pewnie wystarczy przygodnemu wędkarzowi, ale Daru Młodzieży raczej nie utrzyma. 
  • Kotwica Bruce’a – ciężka, masywna, odlana z jednego kawałka i pod każdym względem solidna. Niestety, dość nieporęczna i w dodatku zajmująca dużo miejsca.
  • Kotwica składana – można powiedzieć, że jest zaprzeczeniem tej Bruce'a – da się składać, jest kompaktowa i wygodna w transporcie, ale za to niespecjalnie mocno trzyma. Nada się głównie do małych jednostek.

  • Kotwica admiralicji – najpiękniejsza, najbardziej klasyczna, „epicka” i... zdecydowanie nieporęczna. Jeśli nie macie zamiaru pływać wielkim żaglowcem – raczej nie będzie dobrym wyborem.

Jak wybrać kotwicę do łodzi?

Skoro już wiecie, że istnieje wiele odmian kotwic, należałoby postawić pytanie, jak wśród tylu opcji dokonać optymalnego wyboru? W gruncie rzeczy jest to całkiem proste – wystarczy odpowiedzieć sobie na dwa proste pytania:

  1. Czym macie zamiar pływać? Lotniskowiec potrzebuje trochę innej kotwicy, niż poczciwa omega.
  2. Gdzie chcecie kotwiczyć? Dno muliste wymaga zastosowania innych rozwiązań, niż skaliste czy pokryte piachem. Jeśli nie wiecie, co znajdziecie pod wodą, nic straconego. Zawsze można przecież zabrać dwie kotwice – każdą przeznaczoną na inny rodzaj podłoża. 

OK, tyle teorii - a jak to wygląda w praktyce? Jaki model będzie idealny do danej łódki? Zaraz wszystko stanie się jasne. 

  • Pływając malutką jednostką, np. łódką wędkarską po jeziorze, nie potrzebujecie ani specjalnie dużej siły trzymania, ani wielkiego, nieporęcznego żelastwa. W takim przypadku w zupełności wystarczy kompaktowa kotwica Danfortha.
  • Ponton jest równie mały, raczej nie wypłyniecie nim na pełne morze, a w dodatku powinniście uważać, żeby nie pokaleczyć mu burt. Tu idealnym rozwiązaniem będzie kotwica gumowana – szybko zagłębi się w dno, a potem łatwo oczyści z wodnego zielska i mułu. 
  • Jachty żaglowe i motorowe to właściwie małe statki – jest więc bardzo prawdopodobne, że będziecie chcieli pływać nimi po różnych akwenach i nie zawsze przy idealnej pogodzie. Oznacza to, że kotwice, w jakie je wyposażycie, muszą być z gatunku „gotowych na wszystko”. Najlepiej zaopatrzcie się pługową (jeśli macie mało miejsca) lub Bruce'a (jeśli macie go więcej). 

Szukacie kotwicy do łodzi? Zobaczcie kotwice do jachtów i łodzi w naszym sklepie internetowym.

Nasz blog żeglarski
Trymowanie żagli - co to oznacza i jak to robić?

Wbrew pozorom trymowanie żagli jest całkiem prostą sprawą – a mimo to wielu żeglarzy nie potrafi poradzić sobie z tym zadaniem, przez co pływają mniej efektywnie i dużo wolniej, niżby mogli w danych warunkach. Jak można zmienić ten ponury stan? Całkiem łatwo; wystarczy tylko poznać kilka prostych zasad, które opisujemy poniżej.

Cumowanie na dziko – czy to dozwolone? O czym trzeba pamiętać?

Jeśli wybierasz się w rejs i zastanawiasz się, czy cumowanie na dziko jest dobrą opcją, ten artykuł jest dla ciebie. Znajdziesz w nim wszystkie najważniejsze wskazówki dotyczące „parkowania w szuwarach”, tudzież „szczypiorku”. Nocleg w takim miejscu może być naprawdę fajnym przeżyciem – pod warunkiem, że dobrze się do niego przygotujesz.

Cumowanie jachtu - co musisz wiedzieć? Jak cumować jacht?

Nawet najwytrwalszy żeglarz musi w końcu zejść na ląd, a więc — chcąc nie chcąc — zmuszony jest "zaparkować" swoją łódź. Jak się do tego zabrać? To proste! W poniższym artykule znajdziecie wiele praktycznych wskazówek, dzięki którym z łatwością opanujecie cumowanie jachtu. Zapraszamy do lektury.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl