Lampy nawigacyjne, oświetlenie sygnalizacyjne jachtów i łodzi
Oświetlenie nawigacyjne łodzi jest absolutnie obowiązkowym elementem każdego jachtu czy łodzi. Dzięki lampom nawigacyjnym obiekt pływający jest widoczny dla innych jednostek pływających we wszystkich kierunkach świata. Wpływa to na bezpieczeństwo w ruchu morskim i zmniejsza do minimum ryzyko kolizji, czy to na wodzie, czy w porcie. Równie ważnym elementem świetlnym każdego statku jest oświetlenie sygnalizacyjne. W naszym sklepie żeglarskim znajdziesz szeroki wybór lamp nawigacyjnych okrętowych, takich jak lampy boczne, masztowe czy dziobowe. Należy pamiętać, że kolor tych lamp również nie jest bez znaczenia. W naszym asortymencie znajdziesz lampy nawigacyjne LED we wszystkich potrzebnych do odpowiedniej sygnalizacji kolorach: białym, niebieskim, zielonym, czerwonym, a także żółtym.
873,00 zł
Rodzaje lamp nawigacyjnych do łodzi
Można wyróżnić następujące lampy nawigacyjne do łodzi:
- masztowe — o białej barwie i promieniu 225 lub 360 stopni. W tym drugim przypadku mogą one pełnić funkcję oświetlenia topowego;
- burtowe — na prawej burcie należy umieścić zielone światło, a na lewej — czerwone. Promień powinien wynosić 112,5 stopnia;
- rufowe — najczęściej to światło białe lub żółte (ciągłe lub migające) o promieniu 135 stopni;
- dziobowe — białe światło o promieniu 225 stopni.
Na jednostkach do 12 m można zastosować zintegrowane lampy nawigacyjne dwusektorowe (światło zielone i czerwone) lub trójsektorowe (światło zielone, czerwone i białe). Warto też zadbać o dodatkowe oświetlenie np. kotwiczne lub silnikowe.
Jakie kolory muszą mieć światła nawigacyjne z przodu i z tyłu łodzi?
Z przodu łodzi powinna znaleźć się lampa nawigacyjna masztowa i dziobowa. To oświetlenie łodzi musi świecić białym światłem. Z tyłu łodzi należy umieścić światła rufowe o białej lub żółtej barwie. Niezbędne jest też zielone oświetlenie na prawej burcie i czerwone na lewej burcie.
Lampy nawigacyjne okrętowe LED czy tradycyjne lampy z żarówkami?
Nowoczesne lampy nawigacyjne okrętowe LED wyróżniają się:
- długowiecznością — mogą świecić nawet przez 10 lat;
- wysoką wydajnością — aż 80% energii, która dociera do lampy, przemienia się w światło;
- bezpieczeństwem — nie nagrzewają się;
- energooszczędnością — pobierają 10 razy mniej prądu niż tradycyjne lampy;
- odpornością na uszkodzenia — ze względu na brak elementów żarowych i szklanych oraz mocną obudową;
- kierunkowością światła — można oświetlić nimi konkretny punkt.
Lampy LED są droższe od tych tradycyjnych, bardziej wrażliwe na przepięcia oraz zmiany temperatury. W ekstremalnych warunkach lepiej postawić na tradycyjne modele.
Czy muszę mieć lampy nawigacyjne do łodzi, jeśli pływam tylko w dzień?
Zgodnie z przepisami żeglarze muszą używać lamp nawigacyjnych do łodzi w momencie wystąpienia złych warunków atmosferycznych oraz podczas holowania, awarii i postoju. Gdy statek płynie w dzień na żaglach i silniku zastępuje się je czarnym stożkiem nawigacyjnym.
Sektory świecenia lamp nawigacyjnych na jachcie
Sektorami świecenia lamp nazywa się pole, jakie obejmują zasięgiem świecenia. Podaje się je w stopniach, a owe wartości odpowiadają też konkretnym częściom statku, na jakie skierowany jest snop. Rozróżnia się oświetlenie dziobowe o promieniu 225°, dziobowe lub burtowe o promieniu 112,5°, rufowe o promieniu 135° oraz masztowe, zwane też topowym, którego zasięg wynosi całe 360°. Nazwy poszczególnych zakresów mówią o tym, na jakich obszarach skupia się światło.
Kolory świateł nawigacyjnych do łodzi
Światła nawigacyjne do łodzi występują w różnych kolorach, zarezerwowanych dla konkretnych części statku. Najczęściej spotyka się światło białe, montowane na dziobie, rufie oraz na maszcie. Barwa żółta zarezerwowana jest dla rufy statku, zaś czerwony i zielony dla burt (odpowiednio dla lewej i prawej strony). Światła w większości są ciągłe, choć na przykład żółte rufowe może być migające. Cyklicznie przerywane powinno być ponadto światło niebieskie, zarezerwowane dla różnego rodzaju służb.
Prawidłowe oświetlenie nawigacyjne jachtu
Oświetlenie nawigacyjne jachtu jest regulowane przez Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu. Precyzują one m.in. to, że małe jednostki (mniejsze niż 7 metrów długości) powinny mieć zamontowane ciągłe światło białe o zakresie 360°. Statki do 20 metrów długości kadłuba wyposaża się albo w jedno światło o promieniu 360°, albo w dziobowe i rufowe. Muszą one również posiadać lampy na burtach.
Zapraszamy do zapoznania się z ofertę lamp nawigacyjnych do jachtów i łodzi. Znajdziesz u nas lampy nawigacyjne oraz osprzęt do montażu wymaganego oświetlenia.