Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Zimowanie jachtu na wodzie – czy to dobry pomysł?

Zimowanie jachtu na wodzie – czy to dobry pomysł?

Zastanawiasz się, gdzie najlepiej zimować jacht? Czy pozostawienie łodzi na wodzie jest dobrym pomysłem – a jeśli nie jest, to jakie masz w tym zakresie alternatywy? Zamiast wyważać otwarte drzwi, możesz po prostu... podpatrzeć, jak to robią inni. Poniżej prezentujemy najpopularniejsze sposoby na zimowanie jachtu oraz sposoby radzenia sobie z problemami, jaki przynosi ze sobą zimowa aura.

Zimowanie to wyzwanie

W naszym klimacie (pomimo zmian, jakie w nim występują) wciąż jeszcze mamy do czynienia z dość długim okresem, w którym żeglarstwo uprawiają jedynie najwytrwalsi i najbardziej zdeterminowani. Znakomita część jednostek pływających pozostaje więc w tym czasie wyłączona z eksploatacji – pozostaje jednak pytanie, co wtedy z nimi zrobić? 

Trzeba pamiętać, że zima w polskim wydaniu to:

  • opady śniegu lub deszczu ze śniegiem, jednym słowem: zimno i wilgoć,
  • nawracający mróz — a to oznacza wielokrotne zamarzanie i rozmarzanie,
  • silne wiatry niosące ze sobą kurz, zeschnięte liście i inne śmieci. 

Wszystkie te elementy mają negatywny wpływ na stan łodzi, dlatego wielu właścicieli nie decyduje się na zimowanie na wodzie, wybierając opcje alternatywne. Najczęściej oznacza to wyciągnięcie jednostki na brzeg i ustawienie na specjalnych kobyłkach (lub nawet oponach), pozostawienie jej na przyczepie, albo umieszczenie pod dachem – w garażu lub na hali. 

Każda z tych opcji jest bezpieczna dla kadłuba, a przy okazji korzystna dla właściciela – oznacza bowiem mniej zniszczeń, dłuższe „życie” jachtu i mniej sprzątania na wiosnę. Nie każdy ma jednak możliwość wyciągnięcia jednostki na brzeg, a wtedy pozostaje zimowanie jachtu na wodzie. Jakie mogą być tego skutki? 

Jacht na wodzie – czy w lodzie?

Wiele zależy od tego, na jakim akwenie zimuje jednostka oraz jakie panują warunki atmosferyczne. Zima tradycyjnie zaskakuje drogowców, ale zdarza się też, że bywa ona sporą niespodzianką dla żeglarzy: jacht może znaleźć się w niebezpieczeństwie, jeśli przyjdą silne mrozy i powierzchnia wody zostanie dosłownie skuta lodem. Może on trwale uszkodzić kadłub - i nie chodzi tylko o to, że jest twardy; rzecz w tym, że będzie on napierać na poszycie, a w skrajnych przypadkach może nawet zgnieść daną łódź. Czy można temu zaradzić? 

Owszem, można, i są na to przynajmniej trzy sposoby:

  1. Regularne skuwanie lodu wokół kadłuba. Jest to możliwe, jeśli zimujemy jacht na wodzie i mieszkamy w okolicy (lub zapłacimy komuś, by robił to za nas).
  2. Układanie wokół kadłuba styropianu, który tworzy warstwę izolacyjną zapobiegającą zamarzaniu.
  3. Umieszczanie na dnie perforowanych węży, w które wtłacza się powietrze. Wydobywające się z otworków bąble poprawiają cyrkulację wody i sprawiają, że cieplejsze warstwy z dna wędrują ku powierzchni, uniemożliwiając zamarzanie. 

Zimowanie na wodzie – ważne uwagi

Jak już wiesz, zimowanie jachtu na wodzie nie jest dla niego najlepszym rozwiązaniem – jeżeli jednak z jakiegoś powodu musisz wybrać właśnie tę opcję, postaraj się poczynić kroki, by łódź była jak najlepiej przygotowana do zimy.

Przede wszystkim zadbaj o następujące elementy:

Pamiętaj, że odpowiednie przygotowanie jednostki do zimy znacząco zmniejszy ryzyko uszkodzeń i przedłuży jej żywotność. Nawet jeśli zimowanie na wodzie nie jest idealnym rozwiązaniem, można je bezpiecznie przeprowadzić, stosując się do tych zaleceń.

Nasz blog żeglarski
Antifouling VC 17m znikł z rynku – czym go zastąpić? Polecamy zamiennik VC 17m - farbę VC Offshore EU

Właściciele jachtów i motorówek, którzy od lat stosowali antifouling International VC 17m, mogli przeżyć spore zaskoczenie, gdy wiosną 2024 roku producent oficjalnie wycofał tę farbę z rynku. Był to jeden z najczęściej wybieranych środków przeciwporostowych, ceniony za swoje właściwości śliskiej, cienkowarstwowej powłoki, która minimalizowała opór wody i zapewniała wysoką wydajność. Jeśli więc zastanawiasz się, czym teraz zabezpieczyć kadłub swojej łodzi – mamy dobrą wiadomość. Producent oficjalnie wskazał zamiennik: International VC Offshore EU.

Jak dobrać kabestan do jachtu lub łodzi?

Dobór właściwych kabestanów do danej jednostki jest kluczową kwestią – wpływa ona zarówno na komfort żeglowania, jak i na bezpieczeństwo załogi. Czym zatem należy się kierować, podejmując tego rodzaju decyzję? Na jakie parametry zwrócić uwagę, by dobrać kabestan do jachtu? Oto najważniejsze wytyczne dotyczące tej kwestii.

Jacht a katamaran – czym się różnią i co dla kogo najlepsze?

Decyzja o wyborze między jachtem jednokadłubowym a katamaranem to jedno z pierwszych pytań, jakie zadają sobie przyszli żeglarze. Obie jednostki oferują niezapomniane przeżycia na wodzie, ale różnią się konstrukcją, właściwościami nautycznymi i przeznaczeniem. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze różnice między jachtem a katamaranem oraz wskazujemy, która opcja może być najlepsza dla różnych typów żeglarzy.

Jak zachować się na jachcie podczas burzy?

Co zrobić, gdy podczas rejsu dopadnie nas załamanie pogody? Burza na jachcie to nie są żarty – ale też nie żadna tragedia; oczywiście pod warunkiem, że wszyscy załoganci wiedzą, jak się zachować w takiej sytuacji. Poniżej zamieszczamy praktyczne wskazówki na ten temat.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl