Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Środki bezpieczeństwa na jachcie – podstawowe wyposażenie

Środki bezpieczeństwa na jachcie – podstawowe wyposażenie

Każdy, kto wychodzi w morze, powinien być przygotowany na nieprzewidziane okoliczności. Istotnym elementem podnoszącym poziom bezpieczeństwa załogi są odpowiednie środki bezpieczeństwa. Podpowiadamy, jak je skompletować, co powinno znaleźć się w podstawowym wyposażeniu jednostki i o czym należy pamiętać, szykując się na rejs.

Od czego zacząć?

Mimo iż środki bezpieczeństwa mogą się wydawać zbędnym balastem, warto mieć na uwadze fakt, że lepiej jest zabrać je 100 razy i nigdy nie użyć, niż raz ich potrzebować – i żałować, że zostały na brzegu. Oczywiście nie wystarczy zapakować je gdzieś na dno bakisty i zapomnieć o sprawie – powinny one być regularnie sprawdzane i kompletowane przed każdym rejsem. 

Trzeba też podkreślić, że nie istnieje coś takiego, jak uniwersalne, obowiązkowe wyposażenie łodzi w środki bezpieczeństwa. Dobierając wyposażenie ratunkowe, należy zawsze uwzględnić następujące elementy:

  • wymagania prawne właściwe dla bandery danego jachtu, 
  • osobiste środki bezpieczeństwa dla każdego członka załogi,
  • dodatkowe wyposażenie dostosowane do specyfiki rejsu: czego innego będzie wymagać pływanie po Zatoce Gdańskiej, a czego innego po oceanie. Warto przy tym wziąć pod uwagę takie zagadnienia, jak szacowany czas nadejścia pomocy, klimat itp.

Skompletowanie środków bezpieczeństwa to ważna kwestia, którą trzeba dokładnie przemyśleć. Aby ułatwić Ci to zadanie, przygotowaliśmy ich krótką charakterystykę, którą znajdziesz poniżej. 

Środki asekuracyjne

Są to elementy mające przeciwdziałać potencjalnemu niebezpieczeństwu, zgodnie z zasadą, że lepiej jest zapobiegać wypadkowi, niż przeprowadzać akcję ratunkową. Zaliczamy tutaj:

  • kamizelki asekuracyjne. Są przeznaczone dla osób umiejących pływać, a ich zadaniem jest jedynie pomaganie w unoszeniu na wodzie. Nie mają sztywnego kołnierza i nie nadają się dla nieprzytomnych,
  • pas asekuracyjny. Ma on formę szelek wyposażonych w wąsy z karabińczykami, które umożliwiają szybkie przypięcie do lajflin, elementów olinowania stałego lub okuć. Dzięki temu można bezpiecznie poruszać się po pokładzie przy dużym zafalowaniu.

Środki ratunkowe

Stosuje się je, gdy już doszło do niebezpiecznej sytuacji i czyjeś życie jest faktycznie zagrożone. Wyróżnia się tu środki indywidualne oraz zbiorowe. 

Indywidualne środki ratunkowe

Zaliczamy do nich:

  1. Kapoki (kamizelki ratunkowe), mogące utrzymać na wodzie każdego – nawet osobę nieumiejącą pływać lub nieprzytomną. Mają duży, sztywny kołnierz, który utrzymuje głowę nad powierzchnią wody oraz odblaski i gwizdek, a niektóre modele są również wyposażone w lampkę.
  2. Pasy ratunkowe, czyli wodoodporne pływaki o dużej wyporności. Funkcjonują podobnie, jak kapok.
  3. Rzutki. Są to cienkie, pomarańczowe linki mające długość 25 m i służące do wciągania na pokład osoby, która znalazła się w wodzie. 

Zbiorowe środki ratunkowe

Najbardziej popularnym z nich jest oczywiście koło ratunkowe, wyrzucane w stronę osoby, która wypadła za burtę. Modele stosowane na jachtach morskich powinny posiadać pławkę świetlną, która aktywuje się w kontakcie z wodą. 

Ważnym elementem wyposażenia są też tratwy ratunkowe. Mają one formę pontonu napełnianego ze specjalnego zbiornika ze sprężonym gazem. W przypadku konieczności ewakuacji mogą stanowić bezpieczne schronienie dla rozbitków. 

Komunikacja na wodzie

Wykorzystuje się tu zarówno proste rozwiązania mające przyciągać uwagę, jak i zaawansowane urządzenia elektroniczne. Komunikacji pomiędzy rozbitkami a ratownikami służą:

  1. Pirotechniczne środki sygnalizacyjne w kolorze czerwonym powinny zawsze znajdować się na wyposażeniu jednostek morskich. Są one widoczne niezależnie od pory dnia czy nocy i znacznie ułatwiają wezwanie pomocy oraz zlokalizowanie rozbitków. Zaliczamy do nich:
  • rakiety spadochronowe,
  • pływki dymne, 
  • pochodnie ręczne. 
  1. Elektronika pokładowa, a więc:
  • radiopławy,
  • telefon satelitarny,
  • radiotelefon VHF. Przepisy wymagają, by w załodze był jeden radiooperator mający certyfikat obsługi radiostacji. Warto jednak przeszkolić pozostałych załogantów w zakresie podstawowej obsługi tego urządzenia.

Apteczka i gaśnica

Środki gaśnicze, mimo iż prawo nie wymaga ich stosowania, bywają niezwykle przydatne w razie wystąpienia zwarcia lub niewielkiego pożaru. Najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem są tu gaśnice proszkowe, którymi można ugasić płonące ciecze, gazy, ciała stałe, a także elektronikę.

Prostym, ale obowiązkowym elementem wyposażenia każdej jednostki jest też apteczka pierwszej pomocy. Z pewnością nie powinno w niej zabraknąć takich elementów, jak: 

  • środki opatrunkowe, aapteczka
  • plastry na oparzenia, 
  • preparaty do przemywania ran, 
  • folia NRC, 
  • leki przeciwbólowe i przeciwzapalne, 
  • środki na dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

To oczywiście tylko podstawy – należy pamiętać, że zawartość apteczki powinna być zawsze dostosowana do specyfiki danego rejsu oraz do potrzeb i wymagań załogi.

Nasz blog żeglarski
Ile kosztuje jacht? Jachty morskie, oceaniczne, luksusowe

Zastanawiasz się, ile kosztuje jacht? Przeczuwasz zapewne, że odpowiedź na to pytanie nie może być prosta; z całą pewnością jednostki luksusowe będą droższe od takich przeznaczonych dla zwykłego milionera... A tak na poważnie: od czego zależy cena jachtu – i czy pewnego dnia pozwolisz sobie na własny?

Trymowanie żagli - co to oznacza i jak to robić?

Wbrew pozorom trymowanie żagli jest całkiem prostą sprawą – a mimo to wielu żeglarzy nie potrafi poradzić sobie z tym zadaniem, przez co pływają mniej efektywnie i dużo wolniej, niżby mogli w danych warunkach. Jak można zmienić ten ponury stan? Całkiem łatwo; wystarczy tylko poznać kilka prostych zasad, które opisujemy poniżej.

Cumowanie na dziko – czy to dozwolone? O czym trzeba pamiętać?

Jeśli wybierasz się w rejs i zastanawiasz się, czy cumowanie na dziko jest dobrą opcją, ten artykuł jest dla ciebie. Znajdziesz w nim wszystkie najważniejsze wskazówki dotyczące „parkowania w szuwarach”, tudzież „szczypiorku”. Nocleg w takim miejscu może być naprawdę fajnym przeżyciem – pod warunkiem, że dobrze się do niego przygotujesz.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl