Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Nowe obowiązkowe wyposażenie jachtów w porcie Gdańsk

Nowe obowiązkowe wyposażenie jachtów w porcie Gdańsk

Od stycznia 2025 roku na terenie portu Gdańsk zaczęły obowiązywać nowe regulacje dotyczące wyposażenia jednostek pływających. Decyzję w tej sprawie podjęła już w grudniu ubiegłego roku pani dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. Warto zwrócić uwagę na zaistniałe zmiany, ponieważ wielu żeglarzy może – zupełnie nieświadomie – łamać obowiązujące przepisy.

Na czym polegają zmiany?

Modyfikacji przepisów jest kilka, ale najważniejszą (i zdaniem wielu żeglarzy – najbardziej kontrowersyjną) z nich jest wprowadzenie obowiązku posiadania radiotelefonu VHF przez wszystkie jednostki pływające. Oznacza to, że od stycznia bieżącego roku radiotelefon muszą posiadać nie tylko statki (jak dotychczas), ale też jachty żaglowe i motorowe, łodzie wędkarskie, skutery wodne, a nawet – jakkolwiek absurdalne się to wydaje - kajaki. Tego rodzaju zmiana oznacza przede wszystkim utrudnienia dla wodniaków, a przy okazji naraża ich na dodatkowe koszty.  

Drugą istotną zmianą jest obowiązek wyposażenia wszystkich jednostek komercyjnych w Automatyczny System Identyfikacji, czyli AIS. Co ważne, w świetle nowych regulacji prawnych ten obowiązek obejmuje każdą łódź wykorzystywaną do celów zarobkowych – nie ma tu znaczenia, jakiej jest ona wielkości. 

Dlaczego wprowadzono te zmiany?

Nowelizacja przepisów dotyczących obowiązkowego wyposażenia jednostek pływających wywołała niemałą burzę w środowisku wodniaków. Jest to zresztą zrozumiałe, ponieważ wielu z nich musi ponieść niemałe koszty, chcąc spełnić wymogi nowych regulacji. Ich najważniejszym zarzutem względem Urzędu Morskiego jest nieuwzględnianie specyfiki niektórych jednostek rekreacyjnych, co wprowadza dodatkowe, zbędne utrudnienia podczas korzystania z akwenu portu Gdańsk. 

Urząd Morski argumentuje jednak, że wprowadzenie nowych przepisów nie ma za zadanie utrudnienia życia wodniakom, ale podniesienie poziomu bezpieczeństwa na wodzie oraz usprawnienie ruchu w porcie. 

Dzięki AIS możliwa jest kontrola ruchu jednostek w obrębie portu, a wyposażenie łodzi w taki system zwiększa ich widoczność na mapach nawigacyjnych. Z kolei VHF umożliwia szybką i sprawną komunikację pomiędzy poszczególnymi jednostkami, a także pomiędzy nimi a portem. W przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych może to mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa ludzi i sprzętu. 

Konsekwencje dla właścicieli jednostek pływających

Jednym ze skutków (być może niezamierzonych) wprowadzenia nowych regulacji jest fakt, że jachty, które dotąd spełniały wymogi określone w rozporządzeniu Sejmu (Dz.U. 2012 poz. 326) dotyczącym bezpieczeństwa morskiego, w świetle obowiązujących przepisów nie mogą już żeglować po akwenie portu Gdańsk. 

Ich właściciele zmuszeni zostali do zainwestowania w VHF (a w niektórych przypadkach również w AIS), co wiąże się nie tylko z koniecznością zakupu sprzętu, ale też zdobycia uprawnień oraz przeszkolenia załogi. Nic zatem dziwnego, że nowe rozwiązania prawne budzą mieszane uczucia w społeczności wodniaków, mimo iż nowelizacja została wprowadzona z myślą o poprawie ich bezpieczeństwa. 

Jak przygotować się do zmian?

Jeśli planujesz poruszanie się po akwenie portu Gdańsk, warto już teraz zadbać o odpowiednie wyposażenie swojej jednostki. W naszej ofercie znajdziesz radiotelefony VHF – zarówno ręczne, jak i stacjonarne, które spełniają wymogi najnowszych regulacji: Radiotelefony morskie VHF dostępne w naszym sklepie.

Dzięki nim nie tylko dostosujesz swoją jednostkę do nowych przepisów, ale przede wszystkim zwiększysz bezpieczeństwo załogi i komfort żeglugi.

Nasz blog żeglarski
Najczęstsze błędy przy zimowaniu jachtu - czego unikać, by nie uszkodzić osprzętu?

Odpowiednie zimowanie jachtu to jeden z najważniejszych obowiązków każdego żeglarza po zakończeniu sezonu. To właśnie od tego etapu zależy, w jakiej kondycji jednostka powróci na wodę wiosną. Niestety, wiele błędów popełnianych podczas przygotowań do zimy może prowadzić do kosztownych uszkodzeń osprzętu, instalacji czy elektroniki pokładowej. W tym artykule przedstawiamy najczęstsze pomyłki, których warto unikać, by jacht bezpiecznie przetrwał zimę i był gotowy na kolejny sezon żeglarski.

Termowizja na jachcie lub motorówce - jak zwiększa bezpieczeństwo na wodzie?

Żegluga po zmroku lub we mgle wymaga wyjątkowej ostrożności i dobrego przygotowania. W takich warunkach niezastąpionym wsparciem stają się kamery termowizyjne, które pozwalają dostrzec to, czego nie widać gołym okiem. Dzięki technologii termowizji żeglarz może bezpiecznie nawigować, wykrywać przeszkody i reagować na zagrożenia w każdej sytuacji. Sprawdź, jak działa termowizja na wodzie i dlaczego kamera termowizyjna staje się niemal standardowym elementem wyposażenia nowoczesnych jednostek.

Co ile wymieniać olej w silniku zaburtowym?

Regularna wymiana oleju w silniku zaburtowym to podstawowy element dbałości o niezawodne i długotrwałe działanie jednostki napędowej. Pomimo że dla wielu właścicieli jachtów i łodzi może wydawać się to rutynową czynnością, jej pominięcie może prowadzić do kosztownych awarii, zwiększonego zużycia paliwa czy nawet trwałego uszkodzenia silnika.

Jak żeglować pod wiatr? Czy da się żeglować pod wiatr?

Żeglowanie pod wiatr to jedno z kluczowych zagadnień, które każdy żeglarz powinien opanować. Choć jacht nie jest w stanie płynąć bezpośrednio w kierunku, z którego wieje wiatr, istnieją techniki, które umożliwiają skuteczne przemieszczanie się „na wiatr”. Na czym polega żegluga pod wiatr, jak działa halsowanie, jak prawidłowo ustawić żagle i czym różni się ten sposób prowadzenia jachtu od innych kursów? Zapraszamy do lektury!

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium