Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Nowe obowiązkowe wyposażenie jachtów w porcie Gdańsk

Nowe obowiązkowe wyposażenie jachtów w porcie Gdańsk

Od stycznia 2025 roku na terenie portu Gdańsk zaczęły obowiązywać nowe regulacje dotyczące wyposażenia jednostek pływających. Decyzję w tej sprawie podjęła już w grudniu ubiegłego roku pani dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. Warto zwrócić uwagę na zaistniałe zmiany, ponieważ wielu żeglarzy może – zupełnie nieświadomie – łamać obowiązujące przepisy.

Na czym polegają zmiany?

Modyfikacji przepisów jest kilka, ale najważniejszą (i zdaniem wielu żeglarzy – najbardziej kontrowersyjną) z nich jest wprowadzenie obowiązku posiadania radiotelefonu VHF przez wszystkie jednostki pływające. Oznacza to, że od stycznia bieżącego roku radiotelefon muszą posiadać nie tylko statki (jak dotychczas), ale też jachty żaglowe i motorowe, łodzie wędkarskie, skutery wodne, a nawet – jakkolwiek absurdalne się to wydaje - kajaki. Tego rodzaju zmiana oznacza przede wszystkim utrudnienia dla wodniaków, a przy okazji naraża ich na dodatkowe koszty.  

Drugą istotną zmianą jest obowiązek wyposażenia wszystkich jednostek komercyjnych w Automatyczny System Identyfikacji, czyli AIS. Co ważne, w świetle nowych regulacji prawnych ten obowiązek obejmuje każdą łódź wykorzystywaną do celów zarobkowych – nie ma tu znaczenia, jakiej jest ona wielkości. 

Dlaczego wprowadzono te zmiany?

Nowelizacja przepisów dotyczących obowiązkowego wyposażenia jednostek pływających wywołała niemałą burzę w środowisku wodniaków. Jest to zresztą zrozumiałe, ponieważ wielu z nich musi ponieść niemałe koszty, chcąc spełnić wymogi nowych regulacji. Ich najważniejszym zarzutem względem Urzędu Morskiego jest nieuwzględnianie specyfiki niektórych jednostek rekreacyjnych, co wprowadza dodatkowe, zbędne utrudnienia podczas korzystania z akwenu portu Gdańsk. 

Urząd Morski argumentuje jednak, że wprowadzenie nowych przepisów nie ma za zadanie utrudnienia życia wodniakom, ale podniesienie poziomu bezpieczeństwa na wodzie oraz usprawnienie ruchu w porcie. 

Dzięki AIS możliwa jest kontrola ruchu jednostek w obrębie portu, a wyposażenie łodzi w taki system zwiększa ich widoczność na mapach nawigacyjnych. Z kolei VHF umożliwia szybką i sprawną komunikację pomiędzy poszczególnymi jednostkami, a także pomiędzy nimi a portem. W przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych może to mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa ludzi i sprzętu. 

Konsekwencje dla właścicieli jednostek pływających

Jednym ze skutków (być może niezamierzonych) wprowadzenia nowych regulacji jest fakt, że jachty, które dotąd spełniały wymogi określone w rozporządzeniu Sejmu (Dz.U. 2012 poz. 326) dotyczącym bezpieczeństwa morskiego, w świetle obowiązujących przepisów nie mogą już żeglować po akwenie portu Gdańsk. 

Ich właściciele zmuszeni zostali do zainwestowania w VHF (a w niektórych przypadkach również w AIS), co wiąże się nie tylko z koniecznością zakupu sprzętu, ale też zdobycia uprawnień oraz przeszkolenia załogi. Nic zatem dziwnego, że nowe rozwiązania prawne budzą mieszane uczucia w społeczności wodniaków, mimo iż nowelizacja została wprowadzona z myślą o poprawie ich bezpieczeństwa. 

Jak przygotować się do zmian?

Jeśli planujesz poruszanie się po akwenie portu Gdańsk, warto już teraz zadbać o odpowiednie wyposażenie swojej jednostki. W naszej ofercie znajdziesz radiotelefony VHF – zarówno ręczne, jak i stacjonarne, które spełniają wymogi najnowszych regulacji: Radiotelefony morskie VHF dostępne w naszym sklepie.

Dzięki nim nie tylko dostosujesz swoją jednostkę do nowych przepisów, ale przede wszystkim zwiększysz bezpieczeństwo załogi i komfort żeglugi.

Nasz blog żeglarski
Jaką tratwę wybrać na jacht?

Wybór odpowiedniej tratwy ratunkowej to ważna decyzja – od niej zależy bezpieczeństwo załogi, a także komfort psychiczny właściciela jednostki. Podpowiadamy, jaką tratwę warto wybrać na jacht i jakimi wytycznymi należy się kierować, chcąc znaleźć optymalny model dla danej łodzi.

Nowe obowiązkowe wyposażenie jachtów w porcie Gdańsk

Od stycznia 2025 roku na terenie portu Gdańsk zaczęły obowiązywać nowe regulacje dotyczące wyposażenia jednostek pływających. Decyzję w tej sprawie podjęła już w grudniu ubiegłego roku pani dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. Warto zwrócić uwagę na zaistniałe zmiany, ponieważ wielu żeglarzy może – zupełnie nieświadomie – łamać obowiązujące przepisy.

Ile kosztuje utrzymanie własnego jachtu?

Posiadanie własnego jachtu to marzenie wielu osób, jednak jego zakup to dopiero początek wydatków. Utrzymanie jachtu wiąże się z wieloma kosztami, które trzeba regularnie ponosić – od opłat portowych, przez serwis, po ubezpieczenie i paliwo. W tym artykule przedstawimy szczegółową analizę wydatków, z jakimi muszą liczyć się właściciele jednostek pływających.

Antifouling VC 17m znikł z rynku – czym go zastąpić? Polecamy zamiennik VC 17m - farbę VC Offshore EU

Właściciele jachtów i motorówek, którzy od lat stosowali antifouling International VC 17m, mogli przeżyć spore zaskoczenie, gdy wiosną 2024 roku producent oficjalnie wycofał tę farbę z rynku. Był to jeden z najczęściej wybieranych środków przeciwporostowych, ceniony za swoje właściwości śliskiej, cienkowarstwowej powłoki, która minimalizowała opór wody i zapewniała wysoką wydajność. Jeśli więc zastanawiasz się, czym teraz zabezpieczyć kadłub swojej łodzi – mamy dobrą wiadomość. Producent oficjalnie wskazał zamiennik: International VC Offshore EU.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl