
Od stycznia 2025 roku na terenie portu Gdańsk zaczęły obowiązywać nowe regulacje dotyczące wyposażenia jednostek pływających. Decyzję w tej sprawie podjęła już w grudniu ubiegłego roku pani dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. Warto zwrócić uwagę na zaistniałe zmiany, ponieważ wielu żeglarzy może – zupełnie nieświadomie – łamać obowiązujące przepisy.
Na czym polegają zmiany?
Modyfikacji przepisów jest kilka, ale najważniejszą (i zdaniem wielu żeglarzy – najbardziej kontrowersyjną) z nich jest wprowadzenie obowiązku posiadania radiotelefonu VHF przez wszystkie jednostki pływające. Oznacza to, że od stycznia bieżącego roku radiotelefon muszą posiadać nie tylko statki (jak dotychczas), ale też jachty żaglowe i motorowe, łodzie wędkarskie, skutery wodne, a nawet – jakkolwiek absurdalne się to wydaje - kajaki. Tego rodzaju zmiana oznacza przede wszystkim utrudnienia dla wodniaków, a przy okazji naraża ich na dodatkowe koszty.
Drugą istotną zmianą jest obowiązek wyposażenia wszystkich jednostek komercyjnych w Automatyczny System Identyfikacji, czyli AIS. Co ważne, w świetle nowych regulacji prawnych ten obowiązek obejmuje każdą łódź wykorzystywaną do celów zarobkowych – nie ma tu znaczenia, jakiej jest ona wielkości.
Dlaczego wprowadzono te zmiany?
Nowelizacja przepisów dotyczących obowiązkowego wyposażenia jednostek pływających wywołała niemałą burzę w środowisku wodniaków. Jest to zresztą zrozumiałe, ponieważ wielu z nich musi ponieść niemałe koszty, chcąc spełnić wymogi nowych regulacji. Ich najważniejszym zarzutem względem Urzędu Morskiego jest nieuwzględnianie specyfiki niektórych jednostek rekreacyjnych, co wprowadza dodatkowe, zbędne utrudnienia podczas korzystania z akwenu portu Gdańsk.
Urząd Morski argumentuje jednak, że wprowadzenie nowych przepisów nie ma za zadanie utrudnienia życia wodniakom, ale podniesienie poziomu bezpieczeństwa na wodzie oraz usprawnienie ruchu w porcie.
Dzięki AIS możliwa jest kontrola ruchu jednostek w obrębie portu, a wyposażenie łodzi w taki system zwiększa ich widoczność na mapach nawigacyjnych. Z kolei VHF umożliwia szybką i sprawną komunikację pomiędzy poszczególnymi jednostkami, a także pomiędzy nimi a portem. W przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych może to mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa ludzi i sprzętu.
Konsekwencje dla właścicieli jednostek pływających
Jednym ze skutków (być może niezamierzonych) wprowadzenia nowych regulacji jest fakt, że jachty, które dotąd spełniały wymogi określone w rozporządzeniu Sejmu (Dz.U. 2012 poz. 326) dotyczącym bezpieczeństwa morskiego, w świetle obowiązujących przepisów nie mogą już żeglować po akwenie portu Gdańsk.
Ich właściciele zmuszeni zostali do zainwestowania w VHF (a w niektórych przypadkach również w AIS), co wiąże się nie tylko z koniecznością zakupu sprzętu, ale też zdobycia uprawnień oraz przeszkolenia załogi. Nic zatem dziwnego, że nowe rozwiązania prawne budzą mieszane uczucia w społeczności wodniaków, mimo iż nowelizacja została wprowadzona z myślą o poprawie ich bezpieczeństwa.
Jak przygotować się do zmian?
Jeśli planujesz poruszanie się po akwenie portu Gdańsk, warto już teraz zadbać o odpowiednie wyposażenie swojej jednostki. W naszej ofercie znajdziesz radiotelefony VHF – zarówno ręczne, jak i stacjonarne, które spełniają wymogi najnowszych regulacji: Radiotelefony morskie VHF dostępne w naszym sklepie.
Dzięki nim nie tylko dostosujesz swoją jednostkę do nowych przepisów, ale przede wszystkim zwiększysz bezpieczeństwo załogi i komfort żeglugi.