Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Najczęstsze awarie na jachcie - jak sobie z nimi radzić i jak zapobiegać?

Najczęstsze awarie na jachcie - jak sobie z nimi radzić i jak zapobiegać?

W żeglarstwie – tak, jak w życiu – czasem coś się po prostu zepsuje. I... co wtedy? Jak sobie radzić w przypadku awarii? Co zrobić, by zminimalizować prawdopodobieństwo ich wystąpienia? Zaraz wszystko stanie się jasne.

Houston, mamy problem!

Na początek wyjaśnijmy pewną kwestię: awaria na jachcie nie oznacza automatycznie końca rejsu i wielotysięcznych strat. Oczywiście w skrajnym przypadku może się tak zdarzyć, ale warto pamiętać, że tego typu sytuacje należą do prawdziwej rzadkości. 

Zwykle jednak wszystko kończy się dobrze, a usterka stanowi potem co najwyżej motyw do snucia ciekawych żeglarskich opowieści. Kiedy więc przydarzy się nam awaria jachtu, warto zachować zimną krew i nie poddawać się panice. 

Dalsze postępowanie będzie zależeć od tego, kto jest właścicielem jachtu, jak poważna jest usterka i czy mamy możliwości, by ją samodzielnie usunąć. Duże znaczenie mają też okoliczności, w jakich doszło do awarii jachtu –  inaczej trzeba się zachować, gdy jest ona skutkiem zaniedbań albo działań osób trzecich, a inaczej – gdy wynika z naszego błędu.

Awaria na wypożyczonym jachcie

Większość żeglarzy nie posiada własnej łodzi, co oznacza, że podczas rejsu użytkują oni cudzą własność – a ta może się zepsuć. Przyczyny takiego stanu rzeczy bywają rozmaite:

  • błędy naszej załogi,
  • błędy poprzedniej załogi,
  • zużycie materiału,
  • zdarzenia losowe.

Cokolwiek jednak jest powodem awarii jachtu, trzeba pamiętać, by nie próbować jej usuwać na własną rękę. Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać po zidentyfikowaniu usterki, jest wykonanie dokładnych zdjęć i powiadomienie operatora o zaistniałej sytuacji. Jego numer telefonu powinien znajdować się w jachtowych dokumentach. Rzeczowo  informujemy więc, co się stało, wysyłamy fotografie i dopiero wtedy podejmujemy ewentualne czynności naprawcze. 

Awaria z winy armatora

Jak już wiemy, może się zdarzyć, że powodem awarii jachtu będą zaniedbania ze strony operatora: brak troski o mocno eksploatowany sprzęt mści się boleśnie i może się zdarzyć, że jakiś element dojdzie do granicy wytrzymałości akurat na naszym rejsie. Co wtedy? 

W takiej sytuacji możemy oczywiście dochodzić swoich racji. Aby jednak zmaksymalizować  szansę na wygraną z armatorem, warto zadbać o jak najlepsze udokumentowanie zdarzenia poprzez wykonanie zdjęć i (jeśli to możliwe) uzyskanie oświadczenia władz portowych. 

Awaria wskutek kolizji

Jeśli do uszkodzenia łodzi doszło w efekcie kolizji z innym jachtem, koniecznie będzie powiadomienie o tym kapitanatu i spisanie protokołu zdarzenia. Taki dokument będzie stanowić podstawę do uzyskania odszkodowania w firmie ubezpieczeniowej. 

Jeśli tylko mamy możliwość, postarajmy się też o obecność policji – to zwykle podnosi rangę spisanych deklaracji i pozwala uniknąć nieporozumień. 

Awaria własnego jachtu

Jeśli mamy szczęście posiadać własną łódź, zapewne znamy ją dobrze i jesteśmy świadomi jej wieku, ograniczeń, stanu technicznego itp. Mimo to może się zdarzyć, że coś się zepsuje, niekiedy na środku morza. 

W przypadku awarii jachtu pamiętajmy przede wszystkim o zapewnieniu bezpieczeństwa załodze. Jeśli możliwe jest samodzielne usunięcie usterki, warto podjąć taką próbę. Jeżeli jednak okaże się to niewykonalne, trzeba zabezpieczyć łódź i poprosić o pomoc z zewnątrz, kontaktując się z serwisem w najbliższym porcie. 

Być może będzie też konieczny kontakt ze służbami portowymi. Pamiętajmy, że mogą one udzielić nam asysty podczas wejścia do portu (jeśli np. utraciliśmy sterowność), a także pomóc w przypadku, gdy mamy w załodze rannych lub poszkodowanych. 

Najczęstsze usterki na jachcie

Aby zminimalizować prawdopodobieństwo wystąpienia awarii jachtu, warto poznać najczęstsze przyczyny usterek. Są to:

  • nawinięcie cumy na śrubę napędową lub ster strumieniowy — dlatego należy pilnować lin, zwłaszcza przy wychodzeniu z portu,
  • uszkodzenie wskaźnika paliwa — warto kontrolować jego wskazania, zapisując, ile godzin płyniemy na silniku,
  • przepalenie któregoś z bezpieczników – należy wiedzieć, w którym miejscu są zamontowane i zabierać ze sobą zapasowe.
Nasz blog żeglarski
Pomysły na prezent na Dzień Ojca - nasze propozycje

Dzień Ojca to doskonała okazja, aby sprawić radość swojemu tacie, zwłaszcza jeśli jest miłośnikiem żeglarstwa. Wybór idealnego prezentu może być wyzwaniem, dlatego przygotowaliśmy dla was kilka sprawdzonych propozycji, które z pewnością ucieszą każdego żeglarza. Oto nasze rekomendacje.

Serwisowanie kamizelek pneumatycznych - zadbaj o swoje bezpieczeństwo!

Od kiedy ludzkość wymyśliła kamizelki pneumatyczne, spędzanie czasu na wodzie stało się dużo bardziej komfortowe, a przy okazji – bezpieczniejsze. Trzeba jednak pamiętać, że tego rodzaju sprzęt wymaga odrobiny uwagi ze strony właściciela. Reguła jest prosta: zadbaj o swoją kamizelkę, a ona zadba o ciebie. OK – tylko jak to zrobić?

Pies na jachcie - czy można żeglować z psem?

Na początek przypomnijmy, że zgodnie z żeglarską terminologią, na jachcie mamy psią koję, psią wachtę, knagi-pieski... Czy to oznacza, że można żeglować z psem? Oczywiście, że tak! Trzeba tylko pamiętać o kilku prostych zasadach, dzięki czemu rejs będzie udany dla wszystkich załogantów; również tych czworonożnych.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl