


Autopiloty do jachtów i łodzi
Pływanie jednostką nawodną wymaga sporej organizacji. Trzeba wykonywać wiele czynności i nie zawsze ma się czas stać za sterami. Poza tym, czasem po prostu przychodzi chęć na spokojny relaks. W takiej sytuacji przyda się autopilot do łodzi. Dostępny jest w wersji na silniki rumplowe i koło sterowe. Jego dobór uzależniony jest od typu obiektu wodnego. Autopiloty jachtowe doprowadzą użytkownika bezpośrednio do celu. Nawet najbardziej doświadczeni marynarze doceniają ich precyzję i wygodną obsługę. Każdy autopilot do łódki wyposażony jest w dodatkowe funkcje, które różnią się w zależności od modelu. Rejs z tak dobrym sprzętem będzie prawdziwą przyjemnością.
Autopilot Evolution DBW z p70Rs (dla syst. ster. Drive by wire)

Dostępność: dostępny
Autopilot Evolution EV-100 na koło sterowe z ACU-100 i napędem

Dostępność: brak towaru
Autopilot Evolution EV-100 na rumpel z ACU-100 i napędem

Dostępność: brak towaru
Autopilot Evolution Solenoid EV-300 z p70Rs & ACU-300 (Solenoid)

Dostępność: brak towaru
Cantilever Socket Assembly - mocowanie do burty

Dostępność: dostępny
ECI-100 Uniwersalny interfejs kontroli silnika

Dostępność: dostępny
Evolution EV-100 hydrauliczny, p70Rs, ACU-100, 0.5l pompa hydr.

Dostępność: dostępny
Evolution EV-100 na koło sterowe z p70R, ACU-100 & napęd na koło

Dostępność: dostępny
Evolution EV-100 na rumpel + p70s, ACU-100, napęd do rumpla

Dostępność: dostępny
Evolution EV-150 hydrauliczny, p70Rs, ACU-150, 1l pompa hydr.

Dostępność: dostępny
Evolution EV-200 hydrauliczny z p70Rs, ACU-200 i pompą hydr.

Dostępność: dostępny
Evolution EV-200 z p70Rs & ACU-200 (dla nap. Typ 1)

Dostępność: dostępny
Evolution EV-200 z p70s, ACU-200 (dla nap. Typ 1)

Dostępność: dostępny
Evolution EV-200 żaglowy, p70s, ACU-200, Mechanical Linear Drive

Dostępność: dostępny
Evolution EV-400 z p70Rs i ACU-400 (dla nap. Typ 2 i 3)

Dostępność: dostępny
Evolution EV-400 z p70s i ACU-400 (dla nap. Typ 2 i 3)

Dostępność: dostępny
Evolution hydrauliczny, ACU-100 & 0.5l pompa hydr.

Dostępność: dostępny
Autopilot na jachcie - czy jest niezbędny?
Niezbędny może nie jest – ale jego obecność z pewnością ułatwia prowadzenie łodzi. W większości przypadków autopiloty należą już do standardowego wyposażenia jachtów. Warto jednak podkreślić, że mimo iż obsługa tego urządzenia jest prosta i intuicyjna, włączenie go nie zwalnia skippera z obowiązku czuwania nad jednostką.
Elementy autopilota
Montowane na większości łodzi czarterowych autopiloty składają się z kilku elementów. Część z nich znajduje się na pokładzie, część – poniżej niego. Do tej pierwszej kategorii należy przede wszystkim panel kontrolny z wyświetlaczem i przyciskami, służący do komunikacji z urządzeniem. Zwykle jest on umieszczany w okolicy stanowiska sternika. W niektórych modelach autopilot jest dodatkowo wyposażony w sterownik bezprzewodowy, czyli, mówiąc prościej, pilot.
Zdecydowana większość elementów wchodzących w skład urządzenia znajduje się poniżej pokładu. Są to:
- komputer, będący mózgiem całego systemu,
- czujnik kursu – może to być kompas lub żyrokompas elektroniczny,
- układ wychylenia steru, złożony z siłownika oraz wskaźnika położenia płetwy sterowej.
Tryby pracy autopilota
Autopilot jachtowy może działać w dwóch trybach, a mianowicie:
- tryb pracy autopilota wiatrowy – w tym ustawieniu urządzenie ma za zadanie utrzymywać zadany kąt względem wiatru pozornego. Aby było to możliwe, konieczne jest zintegrowanie go z wiatromierzem,
- tryb pracy autopilota kompasowy - polega on na utrzymywaniu przez autopilota stałego kursu kompasowego. W większości przypadków wykorzystuje się właśnie ten tryb.
Sklep żeglarski Maristo oferuje sprawdzone na morzu autopiloty jachtowe i akcesoria do autopilotów.