


Nadajniki i odbiorniki AIS
Nadajnik AIS pozwala przesyłać wszystkie istotne dane innym obiektom morskim wyposażonym w ten system. Do przyjmowania sygnałów wysyłanych przez innych konieczny jest odbiornik AIS. Nie oznacza to jednak konieczności zakupu dwóch sprzętów. Oba elementy są zintegrowane w jednym urządzeniu. Warto się w nie zaopatrzyć, ponieważ im więcej jednostek je ma, tym łatwiej jest się komunikować na morzu. Producenci przykładają duże starania, by urządzenia AIS były niezawodne i precyzyjne. Sklep żeglarski Maristo oferuje wyłącznie sprawdzone “w boju” systemy AIS..
AIS100 Splitter antenowy od odbiorników/nadajników

Dostępność: tymczasowo niedostępny
AIS700 Odbiornik / nadajnik klasy B ze zintegrowanym splitterem

Dostępność: dostępny
GPA901 Zewnętrzna antena GPS dla WatchMate Vision

Dostępność: tymczasowo niedostępny
SP160 AIS / VHF / FM Splitter antenowy

Dostępność: tymczasowo niedostępny
WMX850 Nadajnik AIS z wyświetlaczem WatchMate 850

Dostępność: brak towaru
XB6000 Nadajnik AIS (Black Box) XB-6000

Dostępność: tymczasowo niedostępny
XB8000 Nadajnik AIS (Black Box) XB-8000

Dostępność: brak towaru
XB9000 Nadajnik AIS z wyświetlaczem WatchMate Vision

Dostępność: tymczasowo niedostępny
Co to jest nadajnik AIS?
Automatic Identification System, czyli System Automatycznej Identyfikacji gwarantuje wymienianie danych bez konieczności ich ręcznego konfigurowania. Jak sama nazwa wskazuje, dokonuje się to automatycznie. Prawidłowe działanie systemu umożliwia zmniejszenie prawdopodobieństwa kolizji z innymi statkami, a ponadto na bieżąco wysyła informacje pozwalające na zidentyfikowanie jachtu do VTS, czyli brzegowych systemów nadzorujących ruch.
Dane przesyłane przez system AIS
Informacje, które wysyła AIS, dzielą się na te ulegające zmianie oraz stałe dane. Do pierwszych należą przede wszystkim lokalizacja jachtu wraz z obranym kursem i prędkością, jaką właśnie rozwija, a także wszystkie zmiany w obrębie tych danych. Do drugiej kategorii należą wszystkie niezmienne informacje związane ze statkiem, czyli jego nazwa, typ i wymiary, data budowy, sygnał wywoławczy, numery identyfikacyjne IMO i MMSI, a także bandera. System przekazuje także rzeczy związane z podróżą, takie jak port, do którego płynie statek, szacowany moment przybycia do niego oraz bieżące zanurzenie.
Odbiornik AIS – niezbędny na jachcie?
Konwencja SOLAS zobowiązuje do korzystania z systemu statki zatrudnione w żegludze międzynarodowej o pojemności rejestrowej brutto przekraczającej 300 oraz te niezatrudnione powyżej 500 pojemności brutto. Używać go muszą także wszystkie statki pasażerskie. Oprócz tego system pozwala na unikanie kolizji, a zatem zwiększa bezpieczeństwo na morzu. Warto go zatem zawsze mieć na pokładzie.