Autopiloty do jachtów i łodzi

Pływanie jednostką nawodną wymaga sporej organizacji. Trzeba wykonywać wiele czynności i nie zawsze ma się czas stać za sterami. Poza tym, czasem po prostu przychodzi chęć na spokojny relaks. W takiej sytuacji przyda się autopilot do łodzi. Dostępny jest w wersji na silniki rumplowe i koło sterowe. Jego dobór uzależniony jest od typu obiektu wodnego. Autopiloty jachtowe doprowadzą użytkownika bezpośrednio do celu. Nawet najbardziej doświadczeni marynarze doceniają ich precyzję i wygodną obsługę. Każdy autopilot do łódki wyposażony jest w dodatkowe funkcje, które różnią się w zależności od modelu. Rejs z tak dobrym sprzętem będzie prawdziwą przyjemnością.

Czujnik Evolution EV1 Sensor Core Czujnik Evolution EV1 Sensor Core
Producent: Raymarine
Cena: 2 697,00 zł
szt.
zobacz więcej

Autopilot na jachcie - czy jest niezbędny?

Niezbędny może nie jest – ale jego obecność z pewnością ułatwia prowadzenie łodzi. W większości przypadków autopiloty należą już do standardowego wyposażenia jachtów. Warto jednak podkreślić, że mimo iż obsługa tego urządzenia jest prosta i intuicyjna, włączenie go nie zwalnia skippera z obowiązku czuwania nad jednostką.

Elementy autopilota

Montowane na większości łodzi czarterowych autopiloty składają się z kilku elementów. Część z nich znajduje się na pokładzie, część – poniżej niego. Do tej pierwszej kategorii należy przede wszystkim panel kontrolny z wyświetlaczem i przyciskami, służący do komunikacji z urządzeniem. Zwykle jest on umieszczany w okolicy stanowiska sternika. W niektórych modelach autopilot jest dodatkowo wyposażony w sterownik bezprzewodowy, czyli, mówiąc prościej, pilot. 

Zdecydowana większość elementów wchodzących w skład urządzenia znajduje się poniżej pokładu. Są to:

  • komputer, będący mózgiem całego systemu,
  • czujnik kursu – może to być kompas lub żyrokompas elektroniczny,
  • układ wychylenia steru, złożony z siłownika oraz wskaźnika położenia płetwy sterowej. 

Tryby pracy autopilota

Autopilot jachtowy może działać w dwóch trybach, a mianowicie:

  • tryb pracy autopilota wiatrowy – w tym ustawieniu urządzenie ma za zadanie utrzymywać zadany kąt względem wiatru pozornego. Aby było to możliwe, konieczne jest zintegrowanie go z wiatromierzem,
  • tryb pracy autopilota kompasowy -  polega on na utrzymywaniu przez autopilota stałego kursu kompasowego. W większości przypadków wykorzystuje się właśnie ten tryb.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl