Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Znaki kardynalne na wodzie - co to jest? Poznaj podstawowe zasady

Znaki kardynalne na wodzie - co to jest? Poznaj podstawowe zasady

Zacznijmy od podstaw

Na wodzie, podobnie jak na drogach, obowiązują pewne zasady; zdarzają się też miejsca szczególnie niebezpieczne, które lepiej jest omijać. Znaki kardynalne pełnią tu podobne funkcje, jak ich drogowe odpowiedniki: mają w prosty, przejrzysty i ujednolicony sposób informować o zagrożeniach i ich lokalizacji. 

Innymi słowy, znaki kardynalne wchodzą w skład systemu oznakowania ułatwiającego żeglarzom nawigację. Dzięki nim jachty mogą bezpiecznie poruszać się nawet po akwenach najeżonych płyciznami, wrakami, skałami, czy innymi podwodnymi przeszkodami. 

Jak wygląda znak kardynalny?

Przede wszystkim tak, by łatwo go było zauważyć. System znaków kardynalnych wykorzystuje jaskrawe kolory i konkretne kształty. Sprawia to, że są one (a przynajmniej – powinny być) zawsze widoczne i możliwe do odczytania, niezależnie od warunków atmosferycznych.

W ruchu drogowym mamy zresztą podobny system: znaki STOP czy "ustąp pierwszeństwa" są na tyle unikalne, że nawet przy bardzo słabej widoczności nie sposób pomylić ich z innymi. 

Znaki kardynalne przeważnie mają formę tyczki lub pławy pomalowanej w poziome, żółto-czarne pasy. Na szczycie zawsze znajdują się dwa czarne stożki w różnych ustawieniach względem siebie. 

Rodzaje znaków kardynalnych

Nawigacja opiera się o kierunki świata, dlatego tworząc system znaków kardynalnych, posłużono się tym samym rozwiązaniem. Z tego powodu wyróżniamy:

  • Znak kardynalny północny (N) – informuje on, że bezpiecznie jest na północ od niego. Pława ma u góry kolor czarny, poniżej żółty, a oba stożki ustawione są wierzchołkami do góry.
  • Znak kardynalny południowy (S) – informuje, że bezpiecznie jest na południe od niego. Kolory i kształty są przeciwne, niż w poprzednim punkcie, a więc pława ma u góry kolor żółty, zaś poniżej czarny, a oba stożki ustawione są wierzchołkami w dół.
  • Znak kardynalny wschodni (E) – informuje, że bezpieczne wody znajdują się na wschód od niego. Pława jest czarna z żółtym pasem na środku, a stożki stykają się podstawami.
  • Znak kardynalny zachodni (W) – informuje, że bezpieczne wody są na zachód od niego. Pława żółta z czarnym pasem pośrodku, a stożki ustawione są wierzchołkami do siebie. 

Znaki kardynalne na morzu

O ile podczas spokojnej wakacyjnej żeglugi po Mazurach można bez problemu wziąć lornetkę i przyglądać się stożkom, o tyle na morzu nie zawsze jest taka możliwość. W tym właśnie celu znaki kardynalne wyposażone zostały w światła, dzięki którym można łatwo rozpoznać, gdzie znajduje się niebezpieczeństwo. Ponieważ jednak światło zawsze jest białe, trzeba zwrócić uwagę, jak pogrupowane są jego rozbłyski. 

System jest stosunkowo prosty; zaczynając od północy i przesuwając się po mapie zgodnie z ruchem wskazówek zegara, mamy coraz większą liczbę błysków:

  • znak kardynalny N – emituje jednostajne błyski białego światła,
  • znak kardynalny E – emituje błyski w grupach po trzy,
  • znak kardynalny S – błyski w grupach po sześć,
  • znak kardynalny W – błyski w grupach po dziewięć.

Czy znaki kardynalne zawsze są cztery?

Nie zawsze. Mimo iż początkujący żeglarze mogą uznać to za pewną niedoróbkę i po zauważeniu jednego znaku z uporem szukać pozostałych, nie zawsze je znajdą. W wielu przypadkach zupełnie wystarczająca jest bowiem informacja, by dany obszar omijać od konkretnej strony, np. od zachodu. Jeśli jednak dostrzeżemy tylko jeden znak, to mając niewielkie doświadczenie, możemy mieć kłopot z rozeznaniem, o który chodzi. 

Aby zapobiec tego rodzaju nieporozumieniom, żeglarze wymyślili sprytny sposób na zapamiętanie układu stożków – oto on:

  • znak N to choinka – a te rosną na północy,
  • znak S przypomina pień palmy – a te rosną w południowych, ciepłych krajach,
  • znak E (stożki złączone podstawami) - to gruba Rosjanka, a więc wschód,
  • znak W - to szczupła Francuzka, a więc zachód.

Zobacz wyposażenie nawigacyjne w naszym sklepie żeglarskim:

Nasz blog żeglarski
Ile kosztuje utrzymanie własnego jachtu?

Posiadanie własnego jachtu to marzenie wielu osób, jednak jego zakup to dopiero początek wydatków. Utrzymanie jachtu wiąże się z wieloma kosztami, które trzeba regularnie ponosić – od opłat portowych, przez serwis, po ubezpieczenie i paliwo. W tym artykule przedstawimy szczegółową analizę wydatków, z jakimi muszą liczyć się właściciele jednostek pływających.

Antifouling VC 17m znikł z rynku – czym go zastąpić? Polecamy zamiennik VC 17m - farbę VC Offshore EU

Właściciele jachtów i motorówek, którzy od lat stosowali antifouling International VC 17m, mogli przeżyć spore zaskoczenie, gdy wiosną 2024 roku producent oficjalnie wycofał tę farbę z rynku. Był to jeden z najczęściej wybieranych środków przeciwporostowych, ceniony za swoje właściwości śliskiej, cienkowarstwowej powłoki, która minimalizowała opór wody i zapewniała wysoką wydajność. Jeśli więc zastanawiasz się, czym teraz zabezpieczyć kadłub swojej łodzi – mamy dobrą wiadomość. Producent oficjalnie wskazał zamiennik: International VC Offshore EU.

Jak dobrać kabestan do jachtu lub łodzi?

Dobór właściwych kabestanów do danej jednostki jest kluczową kwestią – wpływa ona zarówno na komfort żeglowania, jak i na bezpieczeństwo załogi. Czym zatem należy się kierować, podejmując tego rodzaju decyzję? Na jakie parametry zwrócić uwagę, by dobrać kabestan do jachtu? Oto najważniejsze wytyczne dotyczące tej kwestii.

Jacht a katamaran – czym się różnią i co dla kogo najlepsze?

Decyzja o wyborze między jachtem jednokadłubowym a katamaranem to jedno z pierwszych pytań, jakie zadają sobie przyszli żeglarze. Obie jednostki oferują niezapomniane przeżycia na wodzie, ale różnią się konstrukcją, właściwościami nautycznymi i przeznaczeniem. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze różnice między jachtem a katamaranem oraz wskazujemy, która opcja może być najlepsza dla różnych typów żeglarzy.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl