Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Rodzaje lin żeglarskich

Rodzaje lin żeglarskich

Lina linie nierówna – i wcale nie chodzi tu o długość albo o stopień sponiewierania życiem. Prawda jest taka, że na każdej szanującej się jednostce pałęta się całkiem sporo różnych „sznurków” - a każdy z nich ma swoją rolę i przeznaczenie. Jeżeli chcecie dowiedzieć się, po co ich tyle i czym właściwie się różnią, zapraszamy do lektury. 

Liny żeglarskie - od czego zacząć? 

Opisywanie charakterystyki każdej liny z osobna to zagadnienie na opasłą pracę doktorską. Nie znaczy to jednak, że tematu nie da się w ogóle ugryźć w przystępny sposób. 

Aby uprościć sprawę, spróbujmy pogrupować wszystkie te sznurki. Można to zrobić na dwa sposoby:

  • biorąc pod uwagę funkcję, jaką dana lina pełni na jachcie,
  • biorąc pod uwagę materiał, z jakiego ją wykonano.

Podział lin żeglarskich ze względu na funkcję

Olinowanie na jachcie dzielimy na: stałe i ruchome. Proste, prawda? 

To stałe ma za zadanie stabilizować maszt i sprawiać, żeby by uprzejmy pozostać na miejscu. W tym celu należy go przymocować ze wszystkich możliwych stron, dlatego do olinowania stałego zaliczamy:

  • sztagi – liny biegnące od czubka (topu) masztu do dziobu,
  • achtersztagi, czyli „tylne sztagi” – liny biegnące od topu masztu w kierunku rufy,
  • jumpsztagi - usztywniające górną część masztu od strony dziobu,
  • wanty - biegnące po bokach masztu i stabilizujące go w płaszczyźnie prostopadłej do osi łódki.

Olinowanie ruchome to... w zasadzie cała reszta, czyli wszystkie pozostałe sznurki. Można je poznać po tym, że przynajmniej jeden koniec zawsze mają wolny. Zalicza się do nich między innymi:

  • fały – liny służące do podnoszenia różnych rzeczy, np. żagli, miecza, elementów omasztowania itp. Czasami fały przejmują nazwy od tego, co podnoszą – i tak mamy pikfał (do unoszenia piku), grotfał (do grota) itp.,
  • kontrafały – mające działanie przeciwne, czyli służące do opuszczania rzeczy podniesionych za pomocą fału (o ile sprawy nie załatwia grawitacja),
  • brasy – przeznaczone do ustawiania względem wiatru ożaglowania rejowego (reje to te poziome belki na wielkich żaglowcach, na których tradycyjnie toczy się epickie pojedynki),
  • topenanty – liny podtrzymujące wolny koniec poziomych drzewc (na przykład bomu).

Podział lin żeglarskich ze względu na materiał

Dawniej sprawa była prosta – liny wykonywano z włókien naturalnych, ponieważ nie było innej opcji. Dzisiaj częściej stosuje się włókna syntetyczne, które są bardziej wytrzymałe na trudne warunki pracy, a przez to nie wymagają specjalnej konserwacji czy częstej wymiany. 

Każdy materiał – naturalny czy syntetyczny - ma jednak własną charakterystykę i zalety. Poniżej znajdziecie opis najczęściej stosowanych opcji.

Liny z tworzyw naturalnych:

  1. Bawełniane - nie sztywnieją pod wpływem słonej wody, są miękkie i przyjazne dla skóry, ale wymagają regularnej konserwacji. Często używane są jako szoty.
  2. Kokosowe - świetnie się nadają na cumy: są mocne, elastyczne, krótko mówiąc – doskonałe...dopóki nie zgniją. A niestety gniją dość szybko.
  3. Konopne - sprawdzają się jako fały, bo tarcie nie robi na nich wrażenia. Niestety wilgoć powoduje, że sztywnieją i pęcznieją. 
  4. Sizalowe - liny nie do zdarcia. Są odporne na wodę, sól, ścieranie, a nawet na chemikalia. 
  5. Jutowe – wszechstronne i odporne na warunki pogodowe, chociaż nie aż tak bardzo, jak sizal. 

Liny z tworzyw sztucznych:

  1. Poliamidowe - są mocne, elastyczne i odporne na przecieranie, przez co często służą jako fały. Mają za to istotny mankament – szkodzi im promieniowanie UV. 
  2. Polipropylenowe - bardzo wytrzymałe – niestraszne im ścieranie, zginanie, skręcanie,  a w dodatku nie absorbują wody. Są przez to doskonałe na cumy i liny kotwiczne. 
  3. Polietylenowe - są tanie, odporne na chemikalia i promieniowanie UV. Niestety lubią się ślizgać i przecierać. Wyjątkiem są liny z przetworzonego polietylenu, takie jak dyneema lub spectra, stosowane w jednostkach regatowych.

Podsumowując – „sznurkologia stosowana” to osobna dziedzina wiedzy. Mamy jednak nadzieję, że teraz nie będzie to już dla Was wiedza tajemna. 

I na koniec mała rada: o liny trzeba dbać. Mimo iż ważniejsze wydają się żagle, w rzeczywistości to właśnie liny trzymają wszystko „w kupie” i umożliwiają sprawne sterowanie jednostką. Poświęćcie im odrobinę uwagi, a z pewnością odwdzięczą się długą i bezawaryjną służbą.  

 

Zobacz liny żeglarskie w naszym sklepie internetowym - klik!

Nasz blog żeglarski
Trymowanie żagli - co to oznacza i jak to robić?

Wbrew pozorom trymowanie żagli jest całkiem prostą sprawą – a mimo to wielu żeglarzy nie potrafi poradzić sobie z tym zadaniem, przez co pływają mniej efektywnie i dużo wolniej, niżby mogli w danych warunkach. Jak można zmienić ten ponury stan? Całkiem łatwo; wystarczy tylko poznać kilka prostych zasad, które opisujemy poniżej.

Cumowanie na dziko – czy to dozwolone? O czym trzeba pamiętać?

Jeśli wybierasz się w rejs i zastanawiasz się, czy cumowanie na dziko jest dobrą opcją, ten artykuł jest dla ciebie. Znajdziesz w nim wszystkie najważniejsze wskazówki dotyczące „parkowania w szuwarach”, tudzież „szczypiorku”. Nocleg w takim miejscu może być naprawdę fajnym przeżyciem – pod warunkiem, że dobrze się do niego przygotujesz.

Cumowanie jachtu - co musisz wiedzieć? Jak cumować jacht?

Nawet najwytrwalszy żeglarz musi w końcu zejść na ląd, a więc — chcąc nie chcąc — zmuszony jest "zaparkować" swoją łódź. Jak się do tego zabrać? To proste! W poniższym artykule znajdziecie wiele praktycznych wskazówek, dzięki którym z łatwością opanujecie cumowanie jachtu. Zapraszamy do lektury.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl