Oświetlenie nawigacyjne jest do pewnego stopnia naszą wizytówką – dzięki niemu inni mogą się dowiedzieć, z kim mają do czynienia oraz dokąd ten ktoś płynie. Sprawia to, że są w stanie stosownie do tej wiedzy zareagować i uniknąć różnych przykrych zdarzeń. Oczywiście my sami również powinniśmy mieć pojęcie o światłach nawigacyjnych – z tego samego powodu. Zatem, jakie oświetlenie nawigacyjne powinno się znaleźć na jachcie czy łodzi?
Jakie oświetlenie nawigacyjne?
Wydawać by się mogło, że im bardziej oświetlimy naszą łódkę, tym lepiej – będzie przecież doskonale widoczna z każdej strony. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że celem stosowania świateł nawigacyjnych nie jest zamiana statku w pływającą choinkę, ale przekazanie innym załogom konkretnych informacji. Do najważniejszych z nich należą:
- typ jednostki, jaką płyniemy,
- jej wielkość,
- kierunek, w jakim się przemieszcza.
Aby tego rodzaju komunikacja była możliwa, zamontowane na łódce oświetlenie nawigacyjne musi być kierunkowe. Innymi słowy, pewne światła powinny być widoczne jedynie w pewnych sektorach, a ich zakres jest ściśle regulowany przepisami prawa. Jak to wygląda w praktyce?
Sektory oświetlenia nawigacyjnego jachtu i łodzi
W zależności od rodzaju i wielkości jednostki należy spodziewać się różnego zestawu świateł nawigacyjnych. Do najważniejszych z nich należą:
- białe ciągłe – masztowe lub dziobowe o promieniu 225 stopni, rufowe o promieniu 135 stopni, albo masztowe o promieniu 360 stopni (zauważyliście, że 225 i 135 to też jest 360?)
- zielone ciągłe – masztowe, dziobowe albo burtowe. Kolor zielony zawsze znajduje się po prawej stronie i zawsze ma kąt 112,5 stopni,
- czerwone ciągłe – umieszczane jak wyżej (maszt, dziób lub burta), z tą różnicą, że dotyczy lewej strony jednostki,
- żółte ciągłe lub migające – rufowe o promieniu 135 stopni.
Światła nawigacyjne jachtu i łodzi
OK – i co wynika z powyższej wiedzy? Jakie rodzaje świateł nawigacyjnych powinniśmy posiadać, płynąc jachtem lub łodzią i chcąc przekazać światu czytelny sygnał? Oto krótka ściąga, którą warto się kierować:
- w przypadku łódki motorowej mającej nie więcej, niż 7 m długości, zaświeca się białe światło 360 st. na maszcie,
- płynąc łodzią motorową o długości kadłuba do 20 m, zaświecamy: białe dziobowe 225 st., białe rufowe 135 st. (te dwa światła można zastąpić białym masztowym 360 st.) oraz burtowe - zielone i czerwone po 112,5 stopni każde,
- w przypadku małej żaglówki (do 7 m długości) odpowiednie jest światło białe 360 stopni na maszcie i drugie białe na pokładzie, zaświecane wtedy, gdy zbliża się do nas inna jednostka,
- płynąc żaglówką o długości kadłuba do 20 m, należy mieć światła: burtowe czerwone i zielone po 112,5 stopni oraz białe rufowe 135 stopni. Można też zastąpić wszystkie te światła jedną, montowaną na maszcie lampą sektorową, świecącą w odpowiednich kierunkach (czyli lewo – czerwony, prawo – zielony, rufa – biały).
Czy powyższe zestawienie wyczerpuje temat? Oczywiście, że nie. Poza żaglówkami i łodziami motorowymi po morzach i oceanach pływa przecież mnóstwo innych typów jednostek – handlowych, rybackich, kontenerowców, statków holowanych, połączonych burtami, przewożących materiały niebezpieczne itd., itp. Wybierając się w rejs, warto odświeżyć swoje informacje na ten temat... a przynajmniej zabrać ze sobą stosowną ściągę.
Zobacz lampy nawigacyjne i oświetlenie sygnalizacyjne jachtów i łodzi w naszym sklepie internetowym