Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Twoje dane będą przetwarzane zgodnie z naszą polityką prywatności
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się

Oświetlenie nawigacyjne jachtu i łodzi - poradnik

Oświetlenie nawigacyjne jachtu i łodzi

Oświetlenie nawigacyjne jest do pewnego stopnia naszą wizytówką – dzięki niemu inni mogą się dowiedzieć, z kim mają do czynienia oraz dokąd ten ktoś płynie. Sprawia to, że  są w stanie stosownie do tej wiedzy zareagować i uniknąć różnych przykrych zdarzeń. Oczywiście my sami również powinniśmy mieć pojęcie o światłach nawigacyjnych – z tego samego powodu. Zatem, jakie oświetlenie nawigacyjne powinno się znaleźć na jachcie czy łodzi?

Jakie oświetlenie nawigacyjne?

Wydawać by się mogło, że im bardziej oświetlimy naszą łódkę, tym lepiej – będzie przecież doskonale widoczna z każdej strony. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że celem stosowania świateł nawigacyjnych nie jest zamiana statku w pływającą choinkę, ale przekazanie innym załogom konkretnych informacji. Do najważniejszych z nich należą:

  • typ jednostki, jaką płyniemy,
  • jej wielkość,
  • kierunek, w jakim się przemieszcza.

Aby tego rodzaju komunikacja była możliwa, zamontowane na łódce oświetlenie nawigacyjne musi być kierunkowe. Innymi słowy, pewne światła powinny być widoczne jedynie w pewnych sektorach, a ich zakres jest ściśle regulowany przepisami prawa. Jak to wygląda w praktyce?

Sektory oświetlenia nawigacyjnego jachtu i łodzi

W zależności od rodzaju i wielkości jednostki należy spodziewać się różnego zestawu świateł nawigacyjnych. Do najważniejszych z nich należą: 

  • białe ciągłe – masztowe lub dziobowe o promieniu 225 stopni, rufowe o promieniu 135 stopni, albo masztowe o promieniu 360 stopni (zauważyliście, że 225 i 135 to też jest 360?) 
  • zielone ciągłe – masztowe, dziobowe albo burtowe. Kolor zielony zawsze znajduje się po prawej stronie i zawsze ma kąt 112,5 stopni,
  • czerwone ciągłe – umieszczane jak wyżej (maszt, dziób lub burta), z tą różnicą, że dotyczy lewej strony jednostki,
  • żółte ciągłe lub migające – rufowe o promieniu 135 stopni.

Światła nawigacyjne jachtu i łodzi

OK – i co wynika z powyższej wiedzy? Jakie rodzaje świateł nawigacyjnych powinniśmy posiadać, płynąc jachtem lub łodzią i chcąc przekazać światu czytelny sygnał? Oto krótka ściąga, którą warto się kierować:

  • w przypadku łódki motorowej mającej nie więcej, niż 7 m długości, zaświeca się białe światło 360 st. na maszcie,
  • płynąc łodzią motorową o długości kadłuba do 20 m, zaświecamy: białe dziobowe 225 st., białe rufowe 135 st. (te dwa światła można zastąpić białym masztowym 360 st.) oraz burtowe - zielone i czerwone po 112,5 stopni każde,
  • w przypadku małej żaglówki (do 7 m długości) odpowiednie jest światło białe 360 stopni na maszcie i drugie białe na pokładzie, zaświecane wtedy, gdy zbliża się do nas inna jednostka,
  • płynąc żaglówką o długości kadłuba do 20 m, należy mieć światła: burtowe czerwone i zielone po 112,5 stopni oraz białe rufowe 135 stopni. Można też zastąpić wszystkie te światła jedną, montowaną na maszcie lampą sektorową, świecącą w odpowiednich kierunkach (czyli lewo – czerwony, prawo – zielony, rufa – biały).

Czy powyższe zestawienie wyczerpuje temat? Oczywiście, że nie. Poza żaglówkami i łodziami motorowymi po morzach i oceanach pływa przecież mnóstwo innych typów jednostek – handlowych, rybackich, kontenerowców, statków holowanych, połączonych burtami, przewożących materiały niebezpieczne itd., itp. Wybierając się w rejs, warto odświeżyć swoje informacje na ten temat... a przynajmniej zabrać ze sobą stosowną ściągę.

 

Zobacz lampy nawigacyjne i oświetlenie sygnalizacyjne jachtów i łodzi w naszym sklepie internetowym

Nasz blog żeglarski
Jakie odbijacze do łodzi?

Niepozorne odbijacze należą do najważniejszych elementów wyposażenia łodzi. Co więcej, jeśli porównamy cenę ich zakupu do kosztów, jakich mogą nam zaoszczędzić, okaże się, że są one najbardziej ekonomiczną, najlepiej oprocentowaną „lokatą”, jaką możemy sobie wyobrazić. Jak wybrać dobre odbijacze? 

Do czego służy bosak żeglarski?

Konstrukcja bosaka jest bardzo prosta i od stuleci praktycznie nie uległa większym modyfikacjom. Nie zmienia to jednak faktu, że wielu żeglarzy nie potrafi w pełni wykorzystać możliwości tego przyrządu.

Jaka lina do cumowania?

Jaki rodzaj liny najlepiej nadaje się do cumowania? Jak długa i jaka gruba powinna być idealna cuma? Na co warto zwrócić uwagę podczas jej zakupu? W niniejszym artykule postaramy się wyjaśnić wszystkie te kwestie w prosty i przejrzysty sposób.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl